​Emil Källström: Överskottsmålet leder till ordning och reda

Idag överlämnade Överskottsmålskommittén sitt slutbetänkande. Deras uppdrag var att göra en översyn av statens överskottsmål för sitt sparande. Kommittén landar i att överskottsmålet ska justeras från dagens en procent till en tredjedels procent av BNP över en konjunkturcykel.

En överenskommelse mellan regeringen och Alliansen gjordes redan i juni om att överskottsmålet ska justeras till en tredjedels procent av BNP i genomsnitt över en konjunkturcykel. Även ett skuldankare på 35 procent av BNP för Maastrichtskulden enades man om.

– Att vi har ordning och reda i statens finanser gör att vi kan klara framtida kriser. Då är det extra viktigt att det finns ett brett blocköverskridande stöd för ett överskottsmål. Det är en styrka för Sverige att vi nu brett är överens om hur vi tar ansvar för Sveriges finanser, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson.

Slutbetänkandet håller fast vid de förslag som presenterades i juni.

– Nu är det dock viktigt att vi också följer de tuffa regler vi satt upp. Ramverket är bara värt något om vi upprätthåller förtroendet för det. Att regeringens budget går med stora underskott mitt i brinnande högkonjunktur är oroande. Detta samtidigt som Alliansen visar att det går att nå balans och överskott med början redan nästa år, säger Emil Källström.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.