En ny dröm för Sverige

Den viktigaste uppgiften för en ny regering är att forma en ny dröm för Sverige. En dröm som svarar på samtidens och omvärldens frågor En dröm om ett företagsamt, tryggt och grönt Sverige. Det sa Maud Olofsson när hon talade i Almedalen på torsdagskvällen. Centerpartiets kväll i Almedalen inleddes med akrobatiska övningar med medlemmar ur Cirkus Cirkör. Efter Mauds tal höll Fredrick Federley, ordförande i CUF, och Anna-Karin Nyman, ombudsman för CUF i Jönköping, en utfrågning av Maud. I sitt tal betonade Maud behovet och längtan efter en ny dröm för Sverige. Hon beskrev det som en viktig pusselbit för att åstadkomma ett maktskifte 2006: - Den viktigaste uppgiften för en ny regering är att forma en ny dröm för Sverige. En dröm som svarar på samtidens och omvärldens frågor. En dröm om ett företagsamt, tryggt och grönt Sverige. - När jag reser runt i landet så möter jag många unga som frågar: ”Vad ska jag jobba med i framtiden?”. Jag möter många äldre som frågar: ”Hur ska det egentligen bli med min omsorg? Kommer någon att ha tid med mig?” Sjuka som frågar: ”Varför måste jag vänta i flera år på operation av min höftled? Jag har ju så ont!”Samtidigt invandrade läkare som frågar: ”Varför ska jag behöva köra taxi i vårdkrisens Sverige? Varför behövs jag inte? Jag har ju utbildning.” Och allt fler som frågar: ”Varför räcker inte pengarna? Vart tar våra skattepengar vägen? Vi lämnar ifrån oss mer än hälften av vår lön. Ändå räcker inte pengarna.” - Signalen är tydlig. Det finns en oro i vårt land. En oro över vardagen, en oro över framtiden Och det är en oro som förtjänar att tas på allvar. - Antingen spelar vi med och förstärker den oro människor känner. Eller så visar vi ledarskap och försöker hitta nya vägar att gå framöver. Och jag tror att det är precis det som vi behöver Ett mål att sikta på. En dröm att hålla fast vid. Den dröm Maud skisserade innehöll tre delar; det företagsamma Sverige, det trygga och självbestämmande Sverige och det hållbara Sverige och en hållbar värld.