Energiomställningen fortsätter

Det bästa hade varit en marknadslösning, konstaterar Eskil Erlandsson. - Men vi kan ju inte bara stå handfallna när en sådan inte var möjlig. Centerpartiet beklagar att det inte gick att nå en överenskommelse med kärnkraftsindustrin i det här läget. - Vi tror fortsatt på en omställning i samspel med marknaden, trots att det inte gick att komma överens den här gången. Centerpartiets målsättning om ett partnerskap industri-stat för Sveriges framtida energiförsörjning kvarstår. Avveckling av kärnkraften är en del i detta, men helheten omfattar hela energipolitiken. - Vi har nu visat industrin att vi menar allvar med energiomställningen och eftersom förhandlingarna nu avbrutits återstår att fortsätta kärnkraftsavvecklingen med politiska medel. Centerns förhandlare Eskil Erlandsson tror inte att överenskommelsen kommer att påverka arbetet inom den borgerliga alliansen. - Det är känt sedan många år att vi har en energiöverenskommelse med socialdemokraterna och vänsterpartiet, säger han. Erlandsson hoppas att fler partier ansluter sig till "en omställning som sker sakta och stilla". - Kärnkraften börjar bli gammal och den måste ersättas av något annat, för att vi ska klara sysselsättning och välfärd. Publicerat av: Dag Gustavsson (2004-10-04)