Eskil Erlandsson: Bucht kom tomhänt till utskottet

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht besökte i morse miljö- och jordbruksutskottet för att redovisa vad regeringen tänker göra för att få stopp på krisen i mjölknäringen. Detta dagen efter att Bucht i går samlade branschföreträdare till ett högnivåmöte.

Centerpartiets riksdagsledamot Eskil Erlandsson var med på utskottets sammanträde. Han är förvånad över bristen på förslag från landsbygdsministern i det krisläge som råder.

- Sven-Erik Bucht kom tomhänt till utskottet i dag, trots att han samlade branschen till högnivåmöte så sent som i går. Något ynka förslag för att mota den akuta mjölkkrisen i grind kan man ju tycka att han skulle haft med sig, säger Eskil Erlandsson.

- Han presenterade en lista över vad regeringen tittar på nu, men det vara bara eventuella åtgärder som ligger väldigt långt fram i tiden, och inte en enda kostnadslättnad för bönderna. Det håller inte. Krisen är akut och det behövs åtgärder direkt, fortsätter Erlandsson.

Sven-Erik Buchts första åtgärd borde vara att lova bönderna att slippa de kostnadsökningar som regeringen planerar, menar Eskil Erlandsson.

- Regeringen borde lova bönderna att dra tillbaka de planerade kostnadsökningar som kommer drabba jordbruket. Det handlar om höjd arbetsgivaravgift, återinförd skatt på handelsgödsel och en kilometerskatt. Dessa kostnader skulle inneböra en stor börda för de redan ekonomiskt ansträngda bönderna. Där måste regeringen tänka om i det krisläge som råder, säger Erlandsson.

För mer info, ring Centerpartiets pressjour: 08-23 43 20

• mjölk