Eskil Erlandsson (C): Stefan Löfvens skogsutspel är ett slag i luften

Idag presenterade Socialdemokraternas partiledare ett förslag ur S kommande valmanifest. Förslaget påstås skapa nya jobb inom Skogsnäringen. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson kommenterar förslaget nedan.

-  Löfven kommer med skogsförslag som inte är annat än ett slag i luften! Vi arbetar redan tillsammans med skogens alla aktörer för att ta fram ett nationellt skogsprogram. Vi vill ha en bred uppslutning, det är därför tråkigt att ordf i miljö- och jordbruksutskottet än så länge valt att inte delta i processen, säger Eskil Erlandsson.

-  Vi har sedan arbetet med det nationella skogsprogrammets uppstart haft som ambition att inkludera riksdagen i arbetet.  Matilda Ernkrans (s) som är ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott har varit inbjuden men valt att inte medverka vid programmötet som skedde i början av sommaren. Med tanke på dagens utspel hoppas vi ju självklart att hon väljer att medverka vid de kommande mötena, fortsätter Eskil Erlandsson.

Socialdemokraterna har sedan tidigare också aviserat att de planerar att avskaffa regeringens satsning Skogsriket om de vinner valet.

-  Deras tidigare besked om att kraftigt skära ner satsningen på Skogsriket och deras planer på att införa en kilometerskatt skickar onekligen dubbla signaler till skogsnäringen. De säger sig vilja satsa men lägger samtidigt på hundratals miljoner i straffskatter på branschen och drar ner på nuvarande satsningar. Det slår mot jobben i hela landet, avslutar Eskil Erlandsson.

:

Madeleine van der Veer