Fler får möjlighet att hitta bostad efter dagens riksdagsbeslut

I dag fattade riksdagen beslut om att förenkla möjligheten att hyra ut privatbostäder. Den modell för hyressättning som nu införs innebär bland annat att den som hyr ut får möjlighet att få ersättning för de faktiska kostnaderna. För att förhindra ockerhyror kommer kostnaderna att kunna prövas av hyresnämnden och återbetalas om de bedöms vara för höga.

- Det är glädjande att en riksdagsmajoritet säger ja till de tusentals bostadssökande som nu får en chans till en bostad, utan att vara hänvisade till en svart hyresmarknad som präglas av otrygghet och ocker, säger Ola Johansson, bostadspolitisk talesperson.

En knapp majoritet av S, V, MP och SD röstade däremot ned Alliansförslaget som innebär att en bostadsrättsinnehavare kan få lov att hyra ut hyra ut sin lägenhet under en tid, utan att bostadsrättsföreningen ska kunna stoppa det. Därmed säger oppositionen nej till ett förslag som skulle öka antalet hyrestillfällen för dem som saknar bostad.

- Bostadskön försvinner inte om det blir fler andrahandsbostäder, men den blir kortare, och för de som står utan bostad blir skillnaden stor. Hur fyra partier som säger sig vilja lösa bostadsbristen kan säger nej till ett förslag som frigör bostäder är för mig obegripligt, avslutar Ola Johansson.

Kontakt:
Ola Johansson
Bostadspolitisk talesperson och ledamot av riksdagens civilutskott
tel: 070-622 23 18

• ola johansson