Förslag för byggande, företagande och resande för boende på landsbygden

Centerpartiets partistyrelse har beslutat föreslå partistämman ett antal konkreta åtgärder för att underlätta för byggande, företagande och resande för boende på landsbygden.

Service i hela landet

Centerpartiet kommer fortsatt prioritera arbetet för att garantera tillgången till kommersiell service i hela landet och avser återkomma med förslag om att 35 miljoner kronor per år läggs på de ovan nämnda stöden (De 700 miljonerna på 7 år till service på landsbygden) i höstens budgetmotion.

Centerpartiet och Alliansen tillsatte i januari 2014 en utredning för att ytterligare analysera hur den kommersiella servicen ska kunna garanteras i hela landet. Utredningen presenterade sitt betänkande i mars 2015.

- Vi vill så snart som möjligt göra verklighet av utredningens förslag. Vi vill skjuta till de 35 miljoner som föreslås, utöver de 700 miljoner som Centerpartiet redan har varit drivande för att få fram till just stöd till lokal service på landsbygden, säger Annie Lööf.

- Det är tur för regeringen att Centerpartiet och Alliansregeringen tillsatte utredningen om stöd till kommersiell service i glesbygd. I brist på egen politik har regeringen fått konkreta förslag som kan stärka förutsättningarna för att hela landet ska leva och utvecklas, säger Annie Lööf.

Bredband och telefoni

Precis som för elleverantörer är det viktigt att marknadsaktörer inom bredband och telefoni tar sitt fulla ansvar vid avbrott och störningar. För att komma till bukt med avbrottsproblem avseende telefoni och bredbandstjänster är det viktigt att arbeta med problemet från flera håll. Det är dels viktigt att kapaciteten stärks för att förhindra störningar. Det är också viktigt att operatörerna tar ett större ansvar.

För att säkerställa en hög leveranskvalitet anser Centerpartiet att marknadens aktörer inom mobilt bredband och telefoni får ett större ansvar genom att i lagstiftning införa en avbrottsersättning för kommunikationsoperatörer inom bredband och mobiltelefoni.

Nationella strategier och åtgärdsplaner för utveckling av såväl digital utbildning som e-hälsa i landet bör skapas och vidareutvecklas.

Frigörandet av 700-bandet bör förenas med ett täckningskrav för att förbättra täckning där vi i dag har så kallade ”vita fläckar”.

- Vi vill ytterligare förbättra förutsättningarna för en bra leverans och hög tillgänglighet till bredband och mobiltelefoni i hela landet. Därför vill vi bland annat se en avbrottsgaranti, som stärker konsumenternas rättigheter. Genom att frigöra och nyttja 700-bandet så öppnas också nya dörrar, säger Annie Lööf.

Andra regler än i tätort kring ej detaljplanelagd mark

Vi vill att det ska bli enklare att bygga på landsbygden. Därför vill vi se en liberal reform som underlättar byggandet utanför detaljplanelagt område. Utökat undantag för bygglov när gårdar diversifierar sin verksamhet till exempelvis bed and breakfast och gårdsbutiker.

- Det borde gå att underlätta byggande på landsbygden. Vi kan se att det i stora delar av landet finns områden som inte är detaljplanelagda. På dessa platser finns det möjlighet att ställa andra krav och införa andra regler som gör att det går enklare och snabbare att bygga, säger Annie Lööf.

OPS-lösningar

Centerpartiet vill se fler OPS-lösningar. Det finns ett flertal infrastrukturprojekt där samhället skulle tjäna på en tidigareläggning. Vi anser att Trafikverket skall få i uppdrag att peka ut och driva 10-15 av de objekt som finns angivna i nationell plan i form av OPS, i syfte att skaffa kunskap och erfarenhet samt öka effektiviteten.

- Med större samverkan mellan staten och privata aktörer frigörs skattemedel för andra viktiga reformer. Inte minst utanför storstäderna skulle OPS-lösningar göra stor nytta. Där finns det idag flertalet projekt som skulle kunna påbörjas snabbare om andra aktörer än enbart staten var med och finansierade, säger Annie Lööf.

• landsbygd
  • bredband