Göran Persson KU-anmäld av Lena Ek

- Göran Persson har inte rätt att använda riksbanken som slagträ i sin alltmer desperata eurokampanj och därför har jag idag anmält Perssons uttalande till granskning i Konstitutionsutskottet, sade Lena Ek på stämman i Umeå. - Mitt nej till euron är också ett ja till en självständig riksbank. Och då ska den också vara självständig. Det är illa nog att Persson är statsminister. Men han ska under inga omständigheter försöka vara riksbankschef också. Hans uttalande i tidningen Dagens Industri häromdagen är inte förenligt med riksbankens lagfästa självständighet och kan äventyra tilltron till deras oberoende beslutsfattande. Paradoxalt nog kan en av konsekvenserna bli en långsiktigt högre räntenivå. Tidpunkten för uttalandet gör att man frågar sig om det ska ses som ett inlägg i EMU-debatten. Det vittnar i så fall om en häpnadsväckande brist på omdöme, sade Lena Ek på Centerpartiets stämma i Umeå. - Att försöka vinna eurokampanjen genom att förtala den egna valutan och dess administration och innebär ju att man devalverar ett under lång tid uppbyggt förtroende av största betydelse för vårt lands ekonomiska utveckling om medborgarna säger nej till euron. Om medborgarna säger ja till euron kan resultatet av ett minskat förtroende till riksbanken bli en lägre anslutningskurs en vad som annars vore möjligt. Mina vänner, Göran Persson har inte rätt att använda riksbanken som slagträ i sin alltmer desperata eurokampanj och därför har jag idag anmält Perssons uttalande till granskning i Konstitutionsutskottet, sade Lena Ek.