Hur ska sossarnas EMU-buffert betalas?

Turerna kring den buffert som socialdemokraterna och LO försöker att enas kring blir allt underligare. Förvirringen om vad som gäller har snarare ökat, inte minskat, efter Göran Persson och Wanja Lundby Wedins inlägg på DN Debatt. Det är dags för moderaterna att ge besked om hur socialdemokraternas buffert som moderaterna nu stödjer ska betalas säger Jöran Hägglund (c). Än så länge har buffertdiskussionen endast handlat om bufferten i sig. Ingenting har sagts om hur denna buffert ska betalas. Det är därför dags för moderaterna att ge besked om vad deras stöd till bufferten egentligen innebär. Speciellt som Bo Lundgren i Dagens Nyheter den 14 juli 2003 säger "Sen behövs det nya regler och det kan vi naturligtvis diskutera, men det får aldrig innebära ett överskott i de offentliga finanserna." Vad menar moderaterna? Ska ni vara med om bufferten och hur ska den i så fall betalas? Är det skattehöjningar eller utgiftsminskningar som ska leda fram till ett högre överskott? frågar Jöran Hägglund. Ännu har inte parterna som stödjer EMU-bufferten deklarerat hur den ska betalas. Centerpartiet kommer att fortsätta kräva svar på det. Det vore klädsamt om moderaterna som tidigare avvisat överskott i statens finanser förklarar vad de egentligen vill och menar. Kommer ni att stödja socialdemokraternas skattehöjningar? avslutar Jöran Hägglund.