Ica bekräftar hotbilden mot ungas jobb

Ica:s vd, Per Strömberg, lyfte i samband med att man under onsdagen släppte sin kvartalsrapport hur hårt oppositionens politik riskerar att slå mot ungas anställningar.

Centerpartiet konstaterar att det är ett hot mot ungas jobb och butiker på landsbygden.

-  Det är slående att ICA varnar för skattehöjningarna på ungas jobb, trots att de får konkurrensfördelar när Socialdemokraternas höjer skatten på restaurangerna. Det visar tydligt hur destruktiv Stefan Löfvens jobbpolitik är, säger Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl.

Den föreslagna höjningen av arbetsgivaravgifter kommer att kosta tusentals jobb för ungdomar över hela landet.

-  Det är enkel matematik, höjer vi kraftigt skatten på ungas jobb kan färre unga anställas, inte minst på de orter där efterfrågan på ungas arbetskraft är som svagast, säger Ådahl.

Får Socialdemokraterna igenom sin skatteskillnad på mat mellan butik och restaurang borde det tala till ICA:s fördel eftersom matvaruhandlarna får en osund konkurrensfördel. Men uppenbarligen drar ICA ändå slutsatsen att skattehöjningen på ungas jobb är så stor att den ändå hotar möjligheten att anställa unga och klara butikernas lönsamhet.

-  För den som bor utanför storstäderna är det läge att dra öronen åt sig. Redan i dag har handlarna ett smalt kundunderlag och lägger man på mer kostnader är denlogiska följden att butiker tvingas skära ner eller stänga, säger Ådahl.

• ekonomi
  • martin ådahl