Inget svar om EU-stöd till lantbrukare

I dag var det debatt i riksdagen kring de försenade utbetalningarna av EU-stöd till lantbrukare. Eskil Erlandsson (C), landsbygdspolitisk talesperson krävde svar av regeringen vad man avser att göra för att lösa situationen. Tyvärr kunde Landsbygdsminsiter Sven-Erik Bucht (S) inte ge några tydliga besked.

- Regeringen måste vända på alla stenar och kolla på fler förslag för att underlätta för lantbrukarna i denna situation, då räcker det inte att bara sitta still i båten och hoppas att saker och ting löser sig, säger Eskil Erlandsson.

I debatten lyfte Erlandsson bland annat förslag om tidigare utbetalningar, att Jordbruksverket ska ge anstånd på sina egna fakturor i avvaktan på utbetalningar och hur regeringen arbetar föra att den situation vi nu befinner oss i inte ska upprepas.

- Vi måste våga prova allt och då också tänka utanför boxen. Tyvärr kunde inte Landsbygdsministern vara tydlig på den punkten. Det kan jag bara beklaga, säger Eskil Erlandsson.

Centerpartiet menar att vi nu måste dels säkerställa att villkoren och förutsättningarna framöver är klara och tydliga så att lantbruket kan planera för sin verksamhet. Dessutom måste vi för att underlätta den situation vi nu befinner oss titta på vad det finns för rutiner hos myndigheter som man tillfälligt kan ändra för att underlätta.

- Vi vill att Jordbruksverket får i uppdrag att se över vad man internt kan göra för att underlätta, exempelvis har förslag kommit om att ge dispens på fakturor som myndigheten skickat ut fram till dess att de försenade stöden betalats ut, avslutar Eskil Erlandsson