Kravet: Lägg fram offerten eller erkänn bluffen

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet, kräver korten på borden av Karin Svensson-Smith.

Finns det en kinesisk offert om snabb och billig utbyggnad av höghastighetståg eller inte?

- Det måste i så fall vara en ohyggligt hemlig offert, för i Trafikutskottet har vi då inte fått se den, säger Anders Åkesson.

I inslaget från SVT medverkar Karin Svensson-Smith och uttalar sig då i egenskap av ordförande för Trafikutskottet. I inslaget framgår att en ”hemlig offert” från Kina ska ha kommit till Trafikutskottet.

- Det stämmer helt enkelt inte. Vi i utskottet har inte fått ta del av någon offert, så för mig känns inte det här seriöst. Karin Svensson-Smith måste helt enkelt förklara var offerten finns eller om det är så att hon varit med och vilselett svenska folket, säger Anders Åkesson.

Anders Åkesson menar att Karin Svensson-Smith är skyldig en förklaring.

- Om det finns en offert, varför hålls den då hemlig för utskottets ledamöter? För mig vore det ett direkt olämpligt beteende av utskottets ordförande, säger Anders Åkesson.

- Är det så att det överhuvudtaget inte finns någon offert så drar det ett löjes skimmer över utskottet. Utskottets ordförande ska inte sitta i tv och sprida uppfattningen att det finns ett skarpt bud från Kina om det inte stämmer. Då måste S och MP ta ställning till om man kan stå bakom henne som ordförande, säger Anders Åkesson.

Här kan ni läsa Anders Åkessons debattartikel i Dagens Samhälle på samma tema.

• politik
  • riksdagen