Långtidsprognos: Fler i jobb men regionala utmaningar

Ökad sysselsättning och minskad arbetslöshet. Det är att vänta enligt Arbetsförmedlingens långtidsprognos som presenteras idag. ”Det är glädjande siffror och vi ser nu resultat av jobbskaparlinjen som vi drivit sedan 2006”, säger Annika Qarlsson, Centerpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson.

Fler väntas få arbete under resten av året och även nästa år och arbetslösheten kommer att minska, enligt prognosen.

"Centerpartiet har gjort det billigare att anställa unga, gjort det lättare för människor att starta eget och vi har minskat sjuklönekostnaderna för små företag för att nämna några jobbskapande åtgärder”, säger Annika Qarlsson.

Men det finns mycket mer att göra och Centerpartiet föreslår därför en rad åtgärder för att få fler i jobb. Alliansens partiledare skriver idag på DN-debatt att 350.000 nya jobb ska skapas bland annat genom att nyanlända ska kunna jobba och studera på Komvux samtidigt, att översättning av utländska betyg ska ske snabbare, fler unga ska få del av starta eget bidrag och sänkta krav på aktiekapital för att starta aktiebolag.

”Vi är fortfarande på offensiven för att få fler i arbete och det kommer vi fortsätta att vara”, säger Annika Qarlsson. Hon tillägger:

”Centerpartiet vill öppna upp arbetsförmedlingsmarknaden så att fler aktörer kan matcha arbetssökande. En bättre och mer effektiv matchning ger en högre sysselsättning”.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos är där stora skillnader regionalt vad gäller sysselsättning, där regioner med stor tjänstesektor är vinnarna.

”Vi är det enda partiet som pratar om att människor ska kunna bo, arbeta och leva där man själv väljer. Därför har vi gjort stora satsningar för att underlätta för egenföretagare, på bredband, infrastruktur och närservice som underlättar för fler att jobba där de också bor. Det är viktigt för att få ned de regionala skillnader som Arbetsförmedlingen pekar på i sin prognos”, säger Annika Qarlsson.

• annika qarlsson
  • jobbskaparlinjen