Lena Ek: Nya resultat visar vägen mot en giftfri vardag

Regeringen bedriver ett långsiktigt och målinriktat arbete nationellt, inom EU och internationellt med att fasa ut och ersätta hormonstörande ämnen. Nu börjar konkreta resultat av arbetet visa sig. Användningen av alternativa ämnen som ersätter farliga ftalater har ökat 47 gånger bara jämfört med i fjol, enligt en delrapport från kemikalieinspektionen.

- Det är oerhört glädjande att vi nu ser en så stark trend mot en minskad användning av farliga ftalater och en ökad användning av alternativa ämnen. Det ger mig kraft att fortsätta arbetet för en giftfri vardag, säger miljöminister Lena Ek (Centerpartiet).

De hormonstörande ämnena ftalaterna används i många olika varugrupper, exempelvis i fordon, plastgolv, målarfärg och tryck på barnkläder. De kan ge en rad olika effekter som försämrad spermiekvalitet, cancer, och bidra till folksjukdomar som diabetes.

Minskad användning av hormonstörande ämnen - fler väljer alternativ
Regeringen gav i juni 2013 Kemikalieinspektionen i uppdrag att verka för en utfasning av misstänkt fortplantningsstörande och hormonstörande ftalater i Sverige. I juni presenterade Kemikalieinspektionen en delrapport med en kartläggning av ftalater i varor i Sverige och vilka alternativ som finns. Delrapporten visar positiva resultat på att utvecklingen går åt rätt håll när det gäller användningen av alternativa ämnen, där ämnet DINCH har ökat 47 gånger sedan förra året.

- Det är ett glädjande resultat av regeringens hårda arbete med att få bort hormonstörande ämnen så mycket det bara går. Men enskilda företag, konsumenter och upphandlare och våra allierade i arbetet för en giftfri vardag i andra länder förtjänar också en eloge. Många har tagit ett stort eget ansvar och slutat använda de värsta bovarna inom ftalatfamiljen till förmån för alternativa ämnen”, säger Lena Ek.

Hon tillägger:
- Jag har som miljöminister lagt störst krut på att få ned användningen av ftalater i produktgrupper relaterade till barn, såsom leksaker och textilier, säger Lena Ek.

Men varför inte bara förbjuda ftalater? Några ftalater hanteras inom EU:s kemikalielagstiftning REACH. Men inte alla och även de som är reglerade medför inget förbud rakt av, utan medför vissa begränsningar. Därtill sätter EU:s bestämmelser käppar i hjulen som gör att det är svårt för enskilda länder att själva införa nationella förbud. Ett exempel är Danmark som i juni i år blev tvungna att upphäva sitt nationella förbud mot ftalater med hänvisning till att det enligt en EU-dom inte är tillåtet.

- Det gör hela hanteringen av ftalater extra komplex och som land måste vi agera smart och i nära samarbete med både användare och bransch, vilket är tanken med regeringsuppdraget för att fasa ut ftalater. Det är därför det är så glädjande att vi kommit en bra bit på väg mot en minskad användning av dessa hormonstörande ämnen, utan ett regelrätt förbud, säger Lena Ek.

• hormonstörande ämnen
  • ftalater