Martin Ådahl (C) i Norrbotten: ”Så vill Centerpartiet stärka Norrbotten”

Idag befinner sig Centerpartiets chefekonom Martin Ådahl i Norrbotten. Under dagen kommer han att besöka Boden och Piteå för att träffa människor och företag från regionen. Syftet med besöket är att beskriva hur Centerpartiet vill stärka förutsättningarna för företagande och jobb i Norrland och även peka på vilka konsekvenserna blir om den rödgröna oppositionen vinner valet. Media är välkomna att delta under hela dagen.

-  Jag vill lyfta vilken enorm potential det finns i den här regionen om vi bara får fortsätta den utveckling som Alliansen har påbörjat. Jag kommer bland annat att besöka Skördemarknaden i Boden och ett lokalt RUT-företag för att lyssna på hur de vill utveckla sin verksamhet, säger Martin Ådahl.

Just RUT-företagandet är en prioriterad fråga för Centerpartiet. Martin Ådahl har tagit upp frågan vid ett flertal debatter i både TV och radio under de senaste veckorna. Idag besöker han Lisa Samuelsson en av de företagare som fick Martin att reagera på Vänsterpartiets Ali Esbatis uttalanden om ”tjänstefolk” i SVT:s jobbdebatt för några veckor sedan.

-  Jag har träffat Lisa tidigare och det var henne jag tänkte på under debatten med Ali Esbati. Jag vet hur hårt hon och andra RUT-företagare sliter och därför tog Esbatis ord extra hårt. Vi måste visa hur viktiga dessa företag är för sin bygd och vilket enormt jobb de lägger ner. Det här är riktiga företag och riktiga jobb och alla som arbetar inom RUT-branschen förtjänar respekt, fortsätter Martin Ådahl.

Rut-företagandet har ökat kraftigt sedan 2009. Bara i Norrbottens län har antalet företag som utför RUT-tjänster ökat med 242 procent. I Bodens kommun har antalet RUT-företag ökat från 161st år 2009 till hela 1 367st år 2013. I Piteå kommun har antalet företag gått från 380st 2009 till 1 802st år 2013.

För kontakt med Martin Ådahl ring Majvor Sjölund, 070-525 47 13.

• ekonomi
  • jobb