Olof Johansson tilldelas Centerparti-utmärkelse

Före detta partiledaren Olof Johansson kommer tilldelas Bramstorpsplaketten – Centerpartiets högsta utmärkelse för de som gjort viktiga insatser för partiet. – Vi är stolta över att kunna ge Olle denna hedersutmärkelse. Hans engagemang har betytt mycket för svensk miljö- och klimatpolitik. Dessutom är det en utmärkelse för det arbete han bidrog med när han medverkade till att sanera svensk ekonomi på 90-talet, säger Maud Olofsson. Olof Johansson som var partiledare för Centerpartiet 1987 till 1998 påbörjade sin politiska bana som förbundsordförande för CUF 1969. I de tre regeringar han medverkat i var han energiminister, löneminister och miljöminister. Bramstorpsplaketten delas ut på Centerpartiets riksstämma i Kalmar lördagen den 1 september. Fakta Olof Johansson: CUF-förbundsordförande 1969-1971 Energiminister 1976-1978 Löneminister 1979-1982 Centerpartiets partiordförande 1987-1998 Miljöminister 1991-1994 Övriga som kommer ta emot 2007 års Bramstorpsplakett: Agne Hansson, Gamleby F d riksdagsledamot 1982-2006 Lennart Brunander, Sätila F d riksdagsledamot 1979-1998 Birgitta Carlsson F d riksdagsledamot 1991-2006 Bengt Johansson, Vimmerby F d kommunstyrelseordf Margit Viklund, Härnösand F d kommunstyrelseordf ________________________________________ För mer information kontakta pressekreterare Dag Gustavsson 070-319 24 44