Per Åsling om S budgetmotion: Löfvens affärsplan blev till skattechock för näringslivet

- Stefan Löfven har lovat en riktig näringspolitik, men nu visar det sig att näringslivets man mest bedriver bidragspolitik. Många i det svenska näringslivet är nog väldigt besvikna idag att affärsplanen för för fler jobb Sverige i realiteten blev en skattechock för näringslivet, säger centerpartiets ekonomisk politiska talesperson Per Åsling.

- Jag hade förväntat mig mer långsiktiga reformer likt exempelvis ett investeraravdrag som nu, tack vare Centerpartiet, blir verklighet för Sveriges företagare.

- Pratet om ansvar landar i läpparnas bekännelse när människors ekonomi, miljön och företagens villkor och mycket mer landar i i knappt hundra sidor prat och två sidor med siffror.

- Man tar inte ansvar bara för att man säger att man tar ansvar. En ekonomisk politik som ändrar inriktning varje halvår är kortsiktig och  ohållbar. Förslagen, som är torftigt specificerade, sträcker sig också endast över nästa år, det är inte långsiktigt hållbart, avslutar Per Åsling.

Kontakt:

Centerpartiets pressjour - 08-23 43 20