Pressinbjudan: Den giftiga tröjan – ett samtal om kemikalier i kläder, 3 juli klockan 11.30 i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2014 07:03 CEST

Visste du att det går åt 4 kilo kemikalier för att tillverka 1 kilo tyg? Eller att vanliga kläder ofta innehåller både hormonstörande och cancerframkallande ämnen? Ämnen som sedan kommer ut i naturen när vi tvättar kläderna.

Allt fler konsumenter kräver ett stopp för farliga kemikalier i de kläder vi har på oss. Samtidigt som fler och fler företag vill ställa om och göra sin produktion fri från onödiga kemiska ämnen. Men det finns utmaningar och därför bjuder Centerpartiet och miljöminister Lena Ek in till ett samtal under Almedalsveckan för att diskutera hur våra kläder ska bli giftfria.

När: 3 juli klockan 11.30

Var: Centerpartiets mötesplats på S:t Hansplan i Visby

Deltagare: Miljöminister Lena EkLisbeth Svengren-Holm (professor i Fashion Managment vid Textilhögskolan i Borås), Hanna de la Motte (forskare vid Sveriges Tekniska forskningsinstitut), Erik Hedén, (VD på Sustainabel Brand Insight) samt Lena Lundberg (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige).

Samtalsledare är riksdagsledamot Emil Källström.

Media och allmänhet är välkomna.

För frågor, kontakta Emma Fahlstedt, emma.fahlstedt@centerpartiet.se / 08-7864182

Kommentarer (0)