​Pressinbjudan: EU, säkerhet och Donald Trump

För fjärde året i rad ordnar Centerpartiet en dag tillägnad Europa. 2017 års Europadag fokuserar på EU:s utrikes- och säkerhetspolitiska utmaningar. EU navigerar just nu i ett turbulent säkerhets- och utrikespolitiska landskap med många stora utmaningar.

Fredrick Federley (C), EU-parlamentariker, finns på plats tillsammans med Daniel Bäckström (C), försvarspolitisk talesperson, András Simonyi, VD för tankesmedjan Center for Transatlantic Relations i Washington och Mike Winnerstig vid Totalförsvarets forskningsinstitut.

Media är inbjuden att närvara under följande programpunkter:

10.00-11.00 Linjetal och panelsamtal - Tal av Europaparlamentariker Fredrick Federley. Därefter leder Fredrick ett 40-minuters samtal med vår internationella gäst András Simonyi, VD för tankesmedjan Center for Transatlantic Relations i Washington under temat ”EU som utrikes- och säkerhetspolitisk aktör”.

11.00 – 12.00 Panelsamtal - Centerstudenter arrangerar panelsamtal om ”Handelsfrågorna och dess betydelse för EU:s stabilitet och säkerhet”. En dynamisk debatt som tar utgångspunkt i både möjligheter och utmaningar med handel som bidragande till stabilitet och säkerhet i EU-samarbetet.

12:00-12:45 EU och den transatlantiska länken - Samtal mellan András Simonyi och Mike Winnerstig vid Totalförsvarets forskningsinstitut om hur den transatlantiska länken kan komma att påverkas under nuvarande president Donald Trump.

När: 9 maj.

Klockslag: 10.00-12.45 (fika och registrering från 09.30).

Var: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm.

Anmälan sker till:

Terje Frennefalk
Mejl: terje.frennefalk@centerpartiet.se

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.