​Regeringen försenar och försvårar möjligheterna för Sverige att nå noll nettoutsläpp av klimatgaser

Regeringen har i dag meddelat att man river upp Alliansens utredning om hur Sverige ska kunna nå målet om noll nettoutsläpp till 2050 samtidigt som utredaren avsätts. Man begränsar också den tvärpolitiska miljömålsberedningens uppdrag till att utreda ett så kallat ramverk.  Beskedet kommer utan förankring med partierna i beredningen.

Centerpartiets miljöpolitiska talesperson och tidigare miljöminister, Lena Ek, är kritisk:

• Jag är bekymrad och förvånad över att regeringen utan närmare diskussion river upp en central del av det svenska miljöarbetet. Det enda man uppnår är att försena och skapa osäkerhet när det som behövs är konkreta åtgärder och resultat, säger Lena Ek, vice ordförande i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott.

Alliansregeringen har sedan 2006 stärkt miljömålsarbetet genom att precisera mål, beslutat om etappmål, och utvecklat strategier för att kunna nå de 16 miljömålen. En viktig del har varit att arbeta tvärpolitiskt i en miljömålsberedning, bestående av alla riksdagspartier med experter och kansli knutet till sig. Uppdraget till beredningen begränsas nu till att istället utreda ett så kallat klimatpolitiskt ramverk.

• Regeringen hade uppenbara problem att enas om att driva ambitiösa klimatmål i EU. Jag antar att detta är ett sätt att köpa sig tid då man inte är överens om hur snabbt klimatarbetet i Sverige ska fortsätta. Detta försenar möjligheterna att nå miljömålen, säger Lena Ek.

Regeringen river idag också upp den utredning som i snart ett år arbetat med hur Sverige kan nå målet om noll nettoutsläpp av klimatgaser till 2050 och utredaren avsätts. Trots att Sveriges mål redan är noll nettoutsläpp 2050 ska ett nytt mål tas fram.

• Istället för ett uppdrag med att föreslå delmål, sektorsmål och åtgärder får man ett beställningsjobb på en klimatlag. Miljöpartistisk ideologi blir viktigare än att snabbt nå fram till åtgärder och uppnå konkreta resultat. Detta nya initiativ är både  onödigt och otajmat. Den utvärdering, kontrollstation 2015, som ska göras av klimat- och energiöverenskommelsen försenas i och med regeringens besked, avslutar Lena ek.

Presskontakt för Lena Ek:

Oscar Sundevall, pressekreterare

• swegreen