Regeringen var förvarnade om SJ:s tågstopp: "Valde att inte lyssna"

SJ ställer in tågtrafiken mellan Sverige och Danmark från och med den 4 januari när företaget måste genomföra id-kontroller på passagerarna.
Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet, är inte förvånad.
- Man har varit förvarnade, men valde att inte lyssna, säger Anders Åkesson.

Anders Åkesson, ledamot av Trafikutskottet, menar att informationen tagits upp på ett utskottsmöte där SJ:s vd Crister Fritzson deltog.
- Tyvärr valde man att inte lyssna på det. Det är så klart en direkt konsekvens av det minst sagt undermåliga lagstiftningsarbetet. Regeringen har inte ens tagit sig tid att göra en konsekvensanalys, säger Anders Åkesson

Han menar att SJ:s beslut riskerar att få "ringar på vattnet" när övriga transporter kan få högre belastning.
- Det här är information som funnits tillgänglig för så väl Trafikutskottets ordförande, Karin Svensson-Smith, som för infrastrukturminister Anna Johansson. Man har dessvärre helt nonchalerat saken och uppenbart misslyckats i att förutse utvecklingen, säger Anders Åkesson.
- Tyvärr finns det en överhängande risk att SJ:s beslut leder till ökad belastning på andra transporter. Hur dessa i nästa led väljer att agera är så klart mycket svårt att förutse. Det är också därför det är så problematiskt att man hastat igenom en lagstiftning utan att göra en ordentlig beredning, säger Anders Åkesson.

Han menar att ett tungt ansvar vilar på regeringspartiernas ansvariga för infrastrukturfrågor.
- Jag tycker att så väl Anna Johansson som Karin Svensson-Smith borde agerat för att åtminstone få till ett ordentligt förfarande med remisser, men det har man vad jag kan se inte gjort. Därför vet vi inte heller exakt hur problematiskt det här kan bli, säger Anders Åkesson.

Kontakt för media:

Centerpartiets pressjour, 08-234320