Rikta kritiken rätt, Engman!

Att bostadspolitiken inte i tillräcklig omfattning uppmärksammas och tas på allvar, vilket ordf. Barbro Engman uttalade sig om på Hyresgästföreningens stämma i helgen, är helt sant. Men Engmans påstående att de politiska partierna inte skulle debattera problematiken är ren rappakalja. Snarare är det regeringens slappa, initiativlösa bostadspolitik som borde uppmärksammas, säger Centerpartiets bostadspolitiska taleskvinna Rigmor Stenmark. Som oppositionsparti har Centerpartiet genom åren lämnat många konstruktiva förslag på hur regeringens bostadspolitik skulle kunna förändras till det bättre. Problemet som vi ser det är att vi har en handlingsförlamad bostadsminister. Istället för att arbeta för genomgripande strukturella förändringar ägnar sig Lövdén åt att då och då presentera nya bidrag som ska lösa bostadsbristen, som senast det nya investeringsbidraget för mindre hyreslägenheter och studentbostäder. Detta innebär ingen förändring på djupet, utan är endast kosmetiskt putsande på en alltjämt rämnande fasad. Bristande konkurrens på byggmarknaden, hämmande höga bygg- och boendeskatter och tröga planprocesser lämnas därhän. Borde inte Barbro Engmans kritik därför snarare riktas just mot regeringens slappa, initiativlösa bostadspolitik? Regeringen har däremot äntligen tillsatt en utredning, på bland annat Hyresgästföreningens förslag, som ska granska bruksvärdessystemet. Jag hoppas att Barbro Engman där tar tillfället i akt att verkligen driva på de förändringar som behövs för att lösa de hämmande egenskaper som bruksvärdessystemet har på byggandet. Då kanske medborgarna inom en snar framtid äntligen får tillgång till de bostäder som de enligt lag har rätt till.