Roger Tiefensee, ekonomisk talesperson (c): "En historiskt bra budget"

Idag presenterar regeringen budgetpropositionen för 2009. Totalt satsas över 30 miljarder kronor på nya reformer.

- Det är i sämre tider som politiken prövas på allvar. För ett litet handelsberoende land som Sverige är det omöjligt att helt ducka för lågkonjunkturen. Men med en välskött ekonomi kan vi nu satsa historiskt stora summor på vår välfärd, infrastruktur och företagsklimat. På så sätt kan vi gasa oss ur uppförsbacken, säger Roger Tiefensee Centerpartiets gruppledare och talesperson i ekonomiska frågor.

- Unga har fortfarande allt för höga trösklar för att komma in på arbetsmarknaden. Därför är jag som Centerpartist särskilt glad åt den utvidgade sänkningen av arbetsgivaravgiften för dem upp till och med 25 år. Den som anställer en ung person får dubbla kompetensen till halva priset!

- Det är ofattbart att socialdemokraterna vill ta tillbaks denna reform och höja kostnaden för att anställa unga när vi nu står inför en tydlig avmattning i konjunkturen. Det är uppenbart att Socialdemokraterna ännu inte har kommit till insikt över att man förlorade valet på grund av sin bristande förmåga att skapa jobb. Ungdomarna var den grupp som drabbades hårdast, avslutar Roger Tiefensee.

För mer information kontakta:
Roger Tiefensee