S, V, MP och Sverigedemokraterna går ihop emot fler jobb för unga

Under onsdagen röstade en majoritet i riksdagens Socialförsäkringsutskott, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, nej till regeringens förslag att genomföra ytterligare sänkning av arbetsgivaravgiften för unga under 23 år. Ett viktigt motiv för sänkningen är att ytterligare minska trösklarna för unga in till arbetsmarknaden.

- Dagens agerande visar att Stefan Löfven och Socialdemokraterna förutom att sakna en egen politik för jobben, väljer att sabotera alliansens jobbpolitik. S har pratat om jobben under hela mandatperioden, men inte klarat av att presentera ett förslag för att skapa fler jobb. i EP-valrörelsen förde S fram jobben på sina valaffischer, men har inga besked till väljarna om hur jobben ska bli fler, säger Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson.

- Idag ser vi vad denna brist på egen politik leder till. Istället för att komma med konkreta, egna förslag för jobben väljer Löfven att stoppa åtgärder för fler jobb. Detta gör S med stöd av Sverigedemokraterna. Gemensamt har de bristen på förståelse för hur viktigt det är att fortsätta sänka kostnaderna för att anställa. Det är ungdomarna som får ta smällen för detta när nu Socialdemokraterna säger nej till att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden, fortsätter Michael Arthursson.

- För Centerpartiet är det naturligt att utveckla reformer för att göra dem ännu bättre. En ytterligare sänkning av arbetsgivaravgiften för unga under 23 tror vi skulle vara en välriktat åtgärd för de allra yngsta.  Med förslaget skulle arbetsgivaravgiften för de yngsta sänkas till en tredjedel av den fulla arbetsgivaravgiften. Vi kommer att ställa frågor till S ända fram till valdagen om varför man drastiskt vill straffbeskatta ungas jobb, avslutar Michael Arthursson.

• ekonomi
  • ett hållbart val