Så vill Centerpartiet få 35 000 unga i jobb

Alla kommuner ska från och med 2015 genom uppsökande verksamhet, hjälpa de 35 0000 ungdomar som idag helt lever i utanförskap utanför arbete eller studier. Det föreslår Centerpartiet idag i Almedalen.

Samtidigt lanseras kampanjen förstajobbet.se, som beskriver partiets förslag för unga att lättare få in en fot på arbetsmarknaden.

I tisdags, på Centerpartiets ekonomiska seminarium ”Färre åtgärder, fler riktiga jobb”, belyste Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl att det finns 35 000 ungdomar som myndigheterna
aldrig nått och som står helt utanför jobb och utbildning, så kallade NEET:ar (Not in Education Employment or Training). Nu föreslår Centerpartiet att dessa ska nås genom uppsökande program i alla Sveriges kommuner med början 2015. Erfarenheter från såväl programmet ”Unga in” på arbetsförmedlingen som framgångsrika regionala och lokala exempel ska användas och spridas.

- Vi måste se dessa ungdomar som ingen annan ser. Ofta är det unga män som fastnar i gäng, hemma framför datorn, och tappar framtidstron. Vi måste vända detta nu, dels genom att kommunerna aktivt söker upp alla dessa ungdomar för att visa att det finns vägar in till jobb, dels genom att vi vill bredda de jobbskapande reformer riktade till unga, säger Martin Ådahl, chefsekonom (C).

Problemet hamnar på kommunerna - där måste vi agera
Det är på kommunal nivå som problemet hamnar och det är därför kommunerna bäst når de här ungdomarna. Centerpartiet vill se en tydligare leverans av kommunerna och föreslår att team med olika kompetenser ska söka upp ungdomarna och hjälpa dem med kontakter med både
arbetsförmedling och skola. Ungdomarna ska få ett särskilt erbjudande om:

-  Yrkesintroduktionsanställningar där unga får lära på jobbet till en startlön
-  lärlingsplatser via skolsystemet med en liten lärlingslön
-  möjligheter att fortsätta eller påbörja gymnasium eller, där behörighet finns, till högre
utbildning.

Samtidigt vill Centerpartiet sänka arbetsgivaravgifterna för de yngsta till 10,21 procent och bredda
YA-jobben för unga så att de gäller även de 150 000 småföretag som inte har kollektivavtal.

- Det här är ett jobbproblem. Det är ett socialt problem. Det är ett regionalt problem eftersom
det drabbar vissa orter särskilt hårt. Det är ett jämställdhetsproblem eftersom många unga killar hamnar i en destruktiv mansroll. Självklart skapar det också problem med hopplöshet, populism och främlingsfientlighet på många orter, säger Martin Ådahl.

• ungas jobb
  • politik