Seminarium om federalism med vinnarna av Centerpartiets uppsatstävling

Anders L. Hansson, Anna Johansson och Rickard Hellner är vinnare av Centerpartiets uppsatstävling om federalism som utlystes under våren 2004. På seminariet ”Federalism – möjligt och önskvärt i Sverige och Europa?”, fick de tre vinnarna chansen att inför publik berätta om sina uppsatser och diskutera begreppet federalism tillsammans med bland andra statsvetare Olof Petersson och gruppledaren för Centerpartiets riksdagsgrupp, Åsa Torstensson. Åsa Torstensson öppnade seminariet med att berätta om hur Centerpartiet på stämman 2003 satte ner fötterna och beslöt sig för att bygga sin politik på federalismens principer. - Vi upptäckte då bristen på möjligheten att på svenska finna böcker om federalism. Avsaknaden av en debatt om federalism visar på hur okänt begreppet är. Rickard Hellner presenterade sin uppsats "Europas Förenta stater?". I uppsatsen har han genom att transformera EU till en federativ stat, ett Europas förenta stater, försökt få svar på hur vi ska komma tillrätta med den brist på demokratisk kontroll som kännetecknar EU idag. Anna Johansson har i sin uppsats "Är EU en federation?" analyserat i hur hög grad unionen uppfyller de kriterier som kan ställas på en federation. Kan den Europeiska unionen betecknas som federalistisk och i vilka avseenden uppfyller EU kriterierna för federalism? Anders L. Hansson var färdig med sin uppsats "Grundgesetz-reformen 1994" redan 1997 och var alltså före sin tid med att analysera begreppet federalism. I uppsatsen försöker han få svar på frågan om Tyskland är mer federalt nu än före Grundgesetz-reformen 1994. När uppsatsvinnarna hade berättat om sina uppsatser kommenterade statsvetare Olof Johansson dem och sa: - Jag har läst alla tre uppsatser och de håller en mycket hög kvalitet. Det är otroligt idérika uppsatser som går rakt in i den svenska debatten. Det är bra att begreppet federalism kommit in i statsvetenskapen, det har inte varit så vanligt förut. Seminariet avslutades med en diskussion om federalism där uppsatsvinnarna deltog tillsammans med Olof Petersson, Åsa Torstensson samt Centerpartiets ledamot i Grundlagsutredningen, Kerstin Lundgren. En hel del frågor och funderingar från publiken togs emot av panelen och som avslutning fick de svara på vilken den vanligaste missuppfattningen om federalism de brukar stöta på. - Att ett federalt EU ska styras från Bryssel. Att ordet betyder toppstyrning, när det egentligen är tvärtom. Att federalism skulle innebära centralisering, var några av svaren.