Sjukt förslag nobbas av EU

- Regeringen har sedan införandet av den ”sjuka” tredje sjuklöneveckan gömt sig bakom ett undantagsförslag. Nu visar EU-kommissionens uttalande att småföretagen riskerar att bli utan kompensation för sina ökade kostnader, säger Claes Västerteg, riksdagsledamot (c). - Kommissionens besked om att undantaget för småföretag vad det gäller tredje sjuklöneveckan kan strida mot konkurrensreglerna bekräftar de farhågor Centerpartiet har haft. Den tredje sjuklöneveckan slår hårt mot småföretagen och regeringens misslyckande lägger sin döda hand över möjligheten för tillväxt. Centerpartiet lade i våras fram ett eget förslag på hur arbetsgivarinträdet i sjuklöneveckan ska fungera. Förslaget innebär att arbetsgivarinträdet kopplas till antalet anställda med ett tak på 30 dagar. För ett företag med 5 anställda betyder det 5 dagars arbetsgivarinträde per anställd. De sociala avgifterna sätts till en nivå som motsvarar ett arbetsgivarinträde på 30 dagar, vilket innebär en bonus till småföretag. - Sverige behöver fler småföretag. Regeringens trixande med småföretagens villkor är ett hån mot alla de som driver företag i Sverige, sade Västerteg. Publicerat av: Erik Bratthall (2003-10-01)