Socialutskottets ordförande Kenneth Johansson: ”Nu myndigförklarar vi landstingen”

Idag har regeringen fattat beslut om avskaffandet av den så kallade stopplagen. Med anledning av beslutet ger socialutskottets ordförande följande kommentar: - Äntligen myndigförklarar vi landstingen och regionerna! Nu får vi en startlag istället för en stopplag där vi visar att vi har förtroende för att region- och landstingspolitiker kan sköta vården och vet bäst vilka behoven är i deras område, säger socialutskottets ordförande Kenneth Johansson. Vården ska vara solidariskt finansierad och erbjudas alla efter behov. Möjligheterna får både patienter och personal att göra egna val av vårdgivare och dessutom kommer antalet arbetsgivare blir fler. - När vi fått bort (s)topplagen, infört avknoppningsstöd med mera då för vi fart på valfrihets- och förnyelsearbetet och vi får se fler verksamheter drivna i kooperativa, privata och ideellt drivna alternativ. - Jag är övertygad om att en ökad mångfald av vårdgivare även är bra för den offentligt producerade vården och den personal som arbetar där. Lika övertygad är jag att mångfalden av vårdgivare ger förnyelse och utveckling, leder till en bättre och effektivare vård och att patienter och personal för större möjligheter att göra egna val, avslutar Kenneth Johansson. För mer information kontakta: Riksdagsledamot Kenneth Johansson, tfn 070-343 96 17 Pressekreterare Kenneth Hultgren, tfn 0703-14 98 88