​Statligt markintrång i Södra Sverige

Statens markintrång i Småland och Blekinge har väckt starka reaktioner.

Frågan har nu letat sig upp till riksdagen där frågan debatteras idag.

– Många invånare är besvikna över att de inte involveras vid planering och på att marksnål teknik inte används, säger Anders Åkesson (C).

Just nu pågår ett markägarsamråd om projekteringen för en ny 400 kV kraftledning mellan Ekhyddan i Oskarshamn via Nybro till Hemsjö i Blekinge. Det handlar om ett markintrång på ca 8 kvadratkilometer. Exploateringen drivs av det statliga affärsverket Svenska Kraftnät.

– För invånarna och markägarsamrådet är förväntan att arbetet bidrar till så liten påverkan som möjligt för den enskilda människan. För berörda framstår därför en nedgrävning av kraftledningen, med ett jämförelsevis mindre markintrång, som det enda rimliga alternativet. Men här har Svenska Kraftnät en helt annan åsikt, säger Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson.

Statens attityd bygger inte upp förtroendet.

– Det som förvånar många av dem som följer och engagerar sig i frågan är den brist på lyhördhet som visas i dialogen mellan berörda och Svenska Kraftnät. Ska det vara möjligt att bygga ny samhällsviktig infrastruktur är det viktigt att vara både lyhörd och ordhållig i kontakten med de människor som berörs, säger Anders Åkesson.

Anders Åkesson finns tillgänglig för kommentarer efter dagens interpellationsdebatt från kl 13:00. Han nås på telefonnummer: 070-33 54 603

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.