Sundbyberg kan få finansgymnasium

På grundskole- och gymnasienämndens sammanträde på tisdagkvällen bifölls ett ledamotsinitiativ från Bo Nilsson (C) om att Sundbyberg ska arbeta på att starta ett gymnasieprogram med inriktning på bank- och finans. Bakgrunden är den ansamling av bank- och finansföretag som under senare år etablerat sig i staden och erfarenheter från hela världen visar att det i regel är mycket framgångsrikt att etablera utbildning där det finns så kallade ”företagskluster”.

– Nu när Sundbyberg passerat 40 000 invånare är det dags att staden också skaffar sig teoretiska gymnasieprogram, och ett finansgymnasium med nära samarbete med bankerna i Sundbyberg skulle kunna bli en mycket attraktiv utbildning. Eleverna kommer att ha nära tillgång till expertis, gästföreläsningar och praktik, säger Bo Nilsson.

Nilsson föreslår vidare att Sundbyberg ska utveckla utbildningen ihop med Botkyrka kommun, som har byggt upp en mycket framgångsrik gymnasie- och yrkeshögskoleverksamhet inom området vid Tumba gymnasium. Det före detta stadsbiblioteket skulle kunna vara lämpliga lokaler.

Fredrick Federley, ordförande i Centerpartiet Botkyrka är positiv till initiativet:

– I Tumba gymnasium finns sedan ett antal år gedigen kunskap om hur man bygger verklighetsanknuten bank- och finansutbildning såväl på gymnasie- som på yrkeshögskolenivå. Tillsammans kan vi bygga upp en unik utbildning som kan skräddarsys för framtidens finansmarknad.

För mer information kontakta:

Bo Nilsson,
Centerpartiet i Sundbyberg, 070-422 53 52