- Traffickingoffer ska få permanent uppehållstillstånd

Regeringens förslag om att kvinnor och barn som blivit utsatta för trafficking ska ges ett tillfälligt uppehållstillstånd, så länge som de är vittnen i en brottsutredningen, är otillräckligt. - Centerpartiet vill att de ska få permanent uppehållstillstånd. Dels för att risken är stor att de råkar ut för repressalier när de kommer tillbaka till sina hemländer. Dels för att vi har ett ansvar eftersom det är i Sverige som de har blivit utnyttjade, säger Annika Qarlsson (c). - Anledningen till att de här kvinnorna och barnen kommer till Sverige är för att det finns en marknad här, det finns svenska män som vill köpa sex och då kan vi inte bara låta dem stanna för att reda ut brottet och sedan skicka hem, säger Annika Qarlsson. Ett permanent uppehållstillstånd skulle även öka benägenheten att anmäla brotten. Vi tror att risken för att bli utslängd gör att många tvekar att polisanmäla, fortsätter Annika Qarlsson (c). Framtiden kan bli mycket osäker för de här kvinnorna och barnen när de kommer hem, de kriminella organisationer som sysslar med sexslavhandel har kontakter i hemländerna som inte ser med blida ögon på vittnesmål och brottsutredningar. - Förutom hotet om repressalier är det dessutom vanligt att vänner och familj vänder dem ryggen eftersom det är här är så skam- och skuldbelagt, säger Annika Qarlsson (c). - Det är också viktigt att komma ihåg att alla som fallit offer för trafficking inte kommer vilja stanna i Sverige, många vill återvända hem och därför är det viktigt att vi är med och bygger upp stödsystem i hemländerna, avslutar Annika Qarlsson.

• Brott, juridik, rättsfrågor