Upplands Väsby - Sveriges bästa miljökommun

Upplands Väsby toppar listan över Sveriges miljöbästa
kommuner i tidningen Miljöaktuellts årliga ranking. Sedan rankingen började
2009 har kommunen klättrat från 167:e till 1:a plats.

– Jag kan konstatera att vi med hjälp av ett systematiskt miljöarbete har skapat väldigt starka verktyg, säger Johan Magnusson som till månadsskiftet lämnar kommunalrådsposten för Centerpartiet.
Det har inneburit att vi har kunnat fokusera våra insatser dit miljönyttan blir som allra störst. Därigenom kan vi faktiskt göra skillnad på riktigt. Miljöaktuellts utmärkelse är ett tydligt kvitto på det.

Ann-Christin Larsson Frickner, som är tillträdande kommunalråd (c) tillägger:

– Det känns givetvis fantastiskt att Upplands Väsby får ett sådant erkännande. Samtidigt ska vi komma ihåg att vi har mycket kvar att göra om vi vill ha ett hållbart samhälle. Det ska vi ta itu med nu.

Fram till 2020 ska Upplands Väsbys samlade klimatpåverkan halveras. Målet gäller för hela kommunen, dvs såväl kommunorganisationen som medborgarna, företagen och alla som passerar kommunen. De närmsta åren ska kommunen arbeta fram en hållbarhetsstrategi för att peka ut vägen mot ett hållbart samhälle. Samtidigt utvecklas hela tiden kommunens arbete med vatten- och naturvården, detta samlas för närvarande i en ekologisk utvecklingsplan.

– Som centerpartist känns det på samma gång viktigt och roligt att kunna konstatera att vår politik har byggt en så stabil grund för ett väldigt ambitiöst säger Ann-Christin Larsson Frickner.

Priset delas ut av Miljöminister Lena Ek i samband med tidningen Miljöaktuellts event, ”Stora miljökvällen” under Almedalsveckan.

För mer information:
Ann-Christin Larsson Frickner, tillträdande kommunalråd (c), Upplands-Väsby