Utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c): ”Snart kan skolan skapa entreprenörer”

Skolminister Jan Björklund presenterade under måndagen direktiven för den nya svenska gymnasieskolans utformning och inriktning. - Det är bra att utredningen nu kommer igång. Med den börjar arbetet med att forma den nya gymnasieskolan. En skola som kommer att ge goda förutsättningar för fortsatt lärande och ha en stark koppling och övergång till arbetsmarknaden, säger utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen. Centerpartiet som länge lyft frågan om entreprenörskap i skolan får med direktivet gehör för sin hållning. - Jag är väldigt glad över att regeringen nu lyfter frågan om entreprenörskap i gymnasieskolan. Ska vi få ett Sverige där människors kreativitet kan förverkligas så måste man börja i unga år med att uppmuntra till eget skapande och förverkligande. Vi i centerpartiet kommer nu att fortsätta driva frågan om entreprenörskap även i grundskolan. För mer information kontakta: Riksdagsledamot Sofia Larsen, tfn 070-520 52 96 Pressekreterare Charlotta Eriksson, tfn 070-617 42 12