Utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c): "Välkommen satsning på yrkesutbildningen"

I den kommande budgeten satsar Alliansregeringen 1,8 miljarder på stärkt yrkesutbildning, något som utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c) välkomnar.

- Socialdemokraterna har länge ensidigt prioriterat högskolestudier och nedvärderat yrkesutbildningarna. I Centerpartiet vill vi uppvärdera yrkesutbildningarna och ge fler människor möjlighet att skaffa sig en gedigen sådan. Därför är det nu glädjande att Alliansregeringen storsatsar på yrkesutbildning, säger utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c).

Under 2009-2011 satsar regeringen 1,8 miljarder kronor på att utöka antalet platser inom yrkesutbildningen och höja kvaliteten. Paketet består av tre delar:

Gymnasiala lärlingsutbildningen utökas
Fler platser på gymnasiala yrkesutbildningar inom komvux
Yrkeshögskola skapas

- Det måste vara möjligt att yrkesutbilda sig också efter det att man inte längre går i gymnasiet. Man kan vilja byta karriär - från en teoretisk bana till en praktisk, och därför är det bra att man nu ska kunna få en gymnasial yrkesexamen även i vuxen ålder.

För mer information kontakta:
Sofia Larsen 070-520 52 96
David Persson, pressekreterare, 0703-14 98 88