Utsläppen fortsätter att öka: "Utsläppstrenden visar att regeringens politik inte ger resultat"

Utsläppen fortsätter att öka, enligt nya siffror från SCB.

Centerpartiets Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, menar att trenden visar att regeringens politik inte fungerar.

- För andra kvartalet i rad ser vi nu hur de svenska klimatutsläppen ökar med MP och S i regering. Detta är så klart mycket oroande, inte minst med tanke på att Parisavtalet träder i kraft på fredag och det nu är dags att gå från ord till handling, säger Kristina Yngwe.

- Miljöpartiet har slagit på stora trumman om sin ”historiska budgetsatsning”, men utsläppstrenden visar att regeringens politik inte ger resultat, säger Kristina Yngwe.

- Centerpartiet arbetar för en utsläppshandel som fungerar, vi vill att regeringen på allvar tar tag i utsläppen från transportsektorn genom exempelvis en fungerande bonus-malus, en plan för ökad användning av biodrivmedel och en grön skatteväxling istället för regeringens röda skattechock. Nu måste Sverige visar ledarskap, säger Kristina Yngwe.

Även Martin Ådahl, chefsekonom på Centerpartiet, är kritisk till regeringens arbete.

- Det som är uppenbart är att trenden med ganska snabba nedgångar i utsläpp som varit senaste decenniet har brutits. Orsaken är att den konkreta klimatpolitiken bromsat in, saknas effektiva förslag från regeringen och man agerar inte kraftfullt nog inom EU, säger Martin Ådahl.

- Alliansen lyckades öka tillväxten och sänka utsläppen och det bottnade i att vi jobbade aktivt med att förena kraftfullt miljö- och klimatomställning med bättre näringslivsklimat. Det har bytts ut mot symbolpolitik och få konkreta lösningar som faktiskt har effekt, säger Martin Ådahl.

- Det vi behöver göra är att göra det mycket lönsammare att välja miljöbil och att snabbt öka skatteväxlingen där vi höjer skatterna på utsläpp och minskar dem på arbete. Centerpartiet vill skatteväxla 8 miljarder, regeringen ingenting, säger Martin Ådahl.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.