Vad har hänt med Sverige?

Regeringen har ingen dröm om Sverige, menade Maud Olofsson i dagens partiledardebatt. - Regeringen har kört fast i gamla hjulspår. De backar in i framtiden. Dessutom får de god hjälp av miljöpartister och kommunister. Delar av Maud Olofssons anförande i partiledardebatten den 13 oktober 2004. Det talade ordet gäller. - Vårt land ett fantastiskt land. Vi kan vara stolta över vår natur, rena sjöar och vidsträckta skogar. Stolta över ett land som präglats av många goda värderingar som frihet, solidaritet och trygghet. Vi har en hög utbildnings och forskningsnivå och vi har nått stora landvinningar, tack vare hårt arbete, av många företagare många duktiga arbetare och tjänstemän. Inte minst har vi många ideella organisationer som gett viktiga tillskott. VAD HAR HÄNT MED SVERIGE? - Men vad har hänt nu? Många frågar mig vad har hänt? Varför räcker inte pengarna längre? Förr hade vi råd med läromedel. Förr hade vi tid med de gamla. Förr hade vi råd att bygga vägar, vattennät. Förr hade vi knappast några uteliggare. Förr kunde en familj leva på en lön. Förr kunde vi ringa till doktorn och få tid för besök snabbt. - Uteliggare finns överallt i våra städer. Psykiskt sköra får inte vård. Många barn lämnar skolan utan godkända kunskaper. Vardagsbrott utreds inte. Samhällsservice läggs ner. Många gamla känner att ingen har tid att hjälpa dom. Så här ser det ut i Sverige idag. - Medborgarna står naturligtvis frågande. När vi betalar så hög skatt varför räcker inte pengarna? Vad är det som är fel. Är vi på rätt väg? Vem bär ansvaret för att de ser ut så här? - Regeringen är ytterst ansvarig. Man genomför en politik som förhindrar människors skaparkraft och kreativitet. Man tror på storskaligheten och uppifrånperspektivet. - Det värsta är; Det finns ingen dröm om att förbättra. Regeringen har kört fast i gamla hjulspår. De backar in i framtiden. Dessutom får de god hjälp av miljöpartister och kommunister. DRÖMMEN OM SVERIGE - Vi behöver en gemensam dröm. Jag såg det i våras i diskussion om övergångsreglerna. Många var rädd för omvärlden och framtiden. Räddast av alla var statsministern själv. - Men, han fick ju inte ens rätt i sin oro. Det kom inga sociala turister. Vad var det jag hävdade? Kan statsministern kanske erkänna att han hade fel för det skulle vara viktigt för de som kände sig utpekade. - Nu blickar vi avundsjukt på de nya medlemsländerna. De har en dröm. De vet vart de är på väg och det skulle vi också kunna veta. Därför är den viktigaste uppgiften idag för Alliansen för Sverige; Återupprätta självförtroendet hos oss som bor i Sverige. Vi kan bättre. - Vi ska se möjligheterna med en allt mer välutbildad befolkning och högkvalitativ forskning. Se möjligheterna i människors kreativitet och olika idéer runt om i landet. Våga prova nya lösningar! Se möjligheterna i den svenska naturen och våra naturresurser. Se möjligheterna i en historia av öppenhet mot omvärlden. Se möjligheten i alla de som flyttat till vårt land och som vill bidra till vår utveckling. - Det handlar om att steg för steg gå åt rätt håll. Att försöka uppmuntra det friska istället för att hela tiden reparera det sjuka. Det handlar om att ge polisen resurser att utreda vardagsbrott. Stoppa ungdomar som hamnat snett och tydligt markera samhällets syn. Små brott är också brott. Det handlar om att vi hela tiden orkar sätta tydliga gränser för vad som är tillåtet och inte i ett samhälle, men också orkar vara humana även mot de som hamnat riktigt snett. Det handlar om att vi ska ha skatte- och bidragssystem som uppmuntrar människor att ta jobb som erbjuds så att det lönar sig att anstränga sig. Det handlar om att landets låginkomsttagare också får en skattesänkning. ALLIANSEN FÖR SVERIGE - Vi ser en trött och kraftlös regering, som just nu diskuterar om det är ett problem att Lars Ohly är kommunist eller ej. Som öppet bråkar i än den ena än den andra frågan. Som sprider löften om utgifter omkring sig utan att finansiera. Skickar fakturan till våra barn och barnbarn. Och som inte tar ansvar för att pengarna numer inte verkar räcka till någonting länge. - Jag och många med mig vill se något annat. Jag vill ha ett grönt, företagsamt och friskt Sverige. Det är inga dramatiska förändringar som ställer folk ute och som gör allt över en natt. Men varje steg gör skillnad och tillsammans betyder det mycket i vardagen - Varför kan det inte få vara så här? Svaret är: Vi behöver några nya vid rodret av Sverige. Alliansen för Sverige är beredd att ta över. Centerpartiet vill gå i spetsen för detta maktskifte.