Varför nödutgångar om det är ett ofarligt projekt för svensk ekonomi?

Tidigare under folkomröstningskampanjen har statsminister Göran Persson visat sin tveksamhet till EMU-projektet. Nu får han stöd i denna tvekan av de borgerliga ja-partierna. På något annat sätt går det inte att tolka den nödutgångsdiskussion som de nu satt igång. Det säger Maud Olofsson i en kommentar på måndagen. Tidigare under folkomröstningskampanjen har statsminister Göran Persson visat sin tveksamhet till EMU-projektet. Nu får han stöd i denna tvekan av de borgerliga ja-partierna. På något annat sätt går det inte att tolka den nödutgångsdiskussion som de nu satt igång. Det säger Maud Olofsson i en kommentar på måndagen. Ja-partiernas gemensamma uppfattning att det finns faror med ett svenskt medlemskap i EMU:s tredje steg visar tydligt att det är klokast att rösta nej på söndag. För om en svensk övergång till euron är så ofarlig för svensk ekonomi som ja-partierna påstår borde inte alla de nödutgångar de nu öppnar vara nödvändiga säger Maud Olofsson. När vi nu fått se denna smått rörande enighet om tidsplanen är min undran om det kommer ett gemensamt dokument om synen på buffertuppgörelsen mellan LO och socialdemokraterna? Ty hittills har de borgerliga partierna legat lågt i sina kommentarer om den uppgörelsen. En uppgörelse som dessa partier förmodligen starkt kritiserat om den lagts fram inför ett riksdagsval. Därför vore det klädsamt om ja-partierna deklarerade om samsynen på ja-sidan är total. Sveriges löntagare och företagare behöver besked om buffertuppgörelsens status innan folkomröstningen. Finns det en riksdagsmajoritet för en övergång till aktiv konjunkturpolitik där moms och arbetsgivaravgifter ska åka upp och ned för att parera konjunkturen? Finns det en gemensam syn på det ekonomiska rådets uppgift och ställning? Är ni överrens om att kommunernas ekonomi ska vara buffert? frågar Maud Olofsson.