Vilken knytkurs får kronan?

Vad blir ekonomiska rådets uppfattning om kronans knytkurs?När nu arbetsmarknadens parter efter uppgörelsen mellan socialdemokraterna och LO enats om att bilda ett korporativt råd för den ekonomiska politiken är det väl lämpligt att parterna också ger besked i en central fråga: till vilken kurs ska den svenska kronan knytas till euron vid ett eventuellt svenskt medlemskap i EMU:s tredje steg? Den frågan ställer partisekreterare Jöran Hägglund (c) till bland andra Stefan Fölster, Svenskt Näringsliv. Om euron ska införas i Sverige ska värdet på kronan avgöras i politiska förhandlingar med de andra EU-länderna. Eftersom kursen är avgörande för svenska företags och hushålls praktiska förhållande till euron så är det intressant att få ta del av arbetsmarknadens parters syn på vilken nivå som är den rätta. - Jag tror att många som är tveksamma till euron och som ännu inte bestämt sig är mycket intresserade av att få veta till vilken nivå kronan kommer att knytas till euron. Vilken prioritering väger tyngst för det ekonomiska rådets parter, företagens konkurrenskraft eller hushållens köpkraft?