Viviann Gerdin: Nyansera debatten om eurons betydelse

EMU handlar om makt och pengar, på köpet får vi en ny valuta i plånboken. Om det är bra eller dåligt måste vara tillåtet att fundera över och med tanke på konsekvenserna även att i nuläge vara kritisk till. - Överlämnandet av penningpolitiken från Sveriges Riksbank till ECB i Frankfurt är ett stort ingrepp i svensk ekonomi och kommer att påverka finanspolitiken dvs. statsbudgeten, sade Viviann Gerdin, riksdagsledamot (c), när hon under måndagen besökte Kalmar och Torsås. Ett nej till EMU:s tredje steg innebär inte en återgång till 80-talets ansvarslösa politik. Avgörande för vårt land är hur Riksdag och regering förvaltar sitt uppdrag och vilka åtgärder som vidtas för att stimulera till ökat företagande. Endast genom att öka antalet förvärvsarbetande kan vi trygga den välfärden. Vad vi behöver är bättre konkurrensvillkor för de svenska företagen, ett valutabyte är i sig inte lösningen på våra problem. Risken är stor att EMU-projektet de kommande åren skapar nya problem genom centraliseringen av besluten till Frankfurt. Större vikt lägger företagen vid att skattetrycket minskar, det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av företagarnas egen organisation, FR. I en annan under- sökningen gjord av NUTEK framgår att 76 procent av företagsledarna svarat att deras företag inte alls kommer att påverkas av EMU. - Det är tydligt att vi behöver nyansera debatten om eurons betydelse för företagen, avslutar Viviann Gerdin, Centerpartiets riksdagsledamot från Värmland och f d småföretagare.