Pressmeddelande -

Internationella framgångar driver kraftfull expansion för Västsvenskt mjukvaruföretag

Centiro Solutions, ett ledande mjukvaruföretag inom Transport Management,  är inne i en kraftfull expansion som resulterar i 15-20 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Borås.

En av de faktorer som ligger bakom framgången är den pågående omstruktureringen i handeln, med e-handel och sammansmältningen av fysiska och digitala handelskanaler inom retail som utgångspunkt. Internationella stororder där Centiro kommer att spela en strategisk roll i minst 5-10 år framåt är startskottet för expansionen.

Detta är ett genombrott där vi visar att kunnandet, tekniken och erfarenheten vi kan erbjuda inom varuflöden håller högsta klass med internationella mått mätt. Det är ett toppbetyg, inte bara till vårt företag, utan också till kunnandet i regionen runt handel och logistik”, säger Niklas Hedin, VD på Centiro.

Centiro Solutions grundades 1998 och växte som snabbast mellan åren 2005 och 2010, då man bland annat belönades med fyra Gasell-diplom. Företaget upplever nu, enligt Niklas Hedin, en ny tillväxtfas där ökningen framförallt kommer internationellt. I nuläget har Centiro runt 70 anställda och nyrekryteringen är inriktad på applikationskonsulter, ledare och IT-arkitekter med Västsverige som primärt upptagningsområde. Centiros lösningar har redan idag en central roll i många företags varuflöden och det är samarbetet med globala aktörer som nu driver expansionen, bland annat inom e-handel och retail.

Under det senaste halvåret har många nya uppdrag bekräftats, och de samarbeten vi nu etablerar är med absoluta toppnamn. Den fortsatta framtiden för oss handlar om att bygga samarbetsnätverk internationellt, vi tänker oss en global virtuell organisation med Sverige som bas. Centiro är under de kommande åren garanterat en mycket intressant plats att arbeta på, om man är intresserad av IT och logistik i internationell spetsklass”, fortsätter Niklas Hedin.

De unika idéerna runt organisation och ledarskap har hittills resulterat i flera utmärkelser. Centiro har de senaste fyra åren blivit rankade som en av Sveriges bästa arbetsplatser enligt konsultföretaget Great Place To Work. 2012 blev man åtta på Europalistan, och i samband med galaceremonin i Dublin i slutet av juni får företaget besked om positionen har förbättrats.

Det hade onekligen blivit en fin avrundning inför sommaren om vi kunde behålla och kanske förbättra vår plats som en av Europas bästa arbetsplatser. Det är extra roligt att vi kan visa tydligt besked på att strategiskt arbete med fokus på nöjda medarbetare leder till konkreta framgångar i en annars utmanande ekonomisk tid”, avslutar Niklas Hedin.

För ytterligare information, kontakta:
Niklas Hedin, vd Centiro Solutions AB Telefon: +46-705-12 89 00

• great place to work
  • applikationskonsult
  • e-handel
  • retail
  • IT-arkitekt
  • borås

Centiro Solutions AB
Centiro utvecklar mjukvara och molnbaserade lösningar som kopplar ihop och strömlinjeformar företags logistikprocesser, med utgångspunkt i transportadministration. I dag har företaget drygt 70 anställda, och lösningarna används dygnet runt av kunder i fler än 65 länder. Fem av världens 25 främsta varumärken och logistikprocesser använder lösningar från Centiro, enligt en studie från Gartner/AMR. Med sina fyra Gaselldiplom i rak följd är Centiro ett av Sveriges snabbast växande företag.

Niklas Hedin

Presskontakt VD 033 29 77 00