Centro hjälper till att bygga broar av mosaik i Göteborg

2015 påbörjades av Göteborgs Kulturkalas ett projekt där Centro som materialleverantör fick en möjlighet att vara med och bidraga till till en positiv verksamhet i Göteborg som syftar till att få människor att närma sig varandra, att riva murar och istället bygga broar.

Göteborgs Kulturkalas är ett årligt återkommande evenemang med över 1200 aktiviteter med fri entré för alla smaker och åldrar. Gator och torg förvandlas till festplatser där du kan frossa i ett rikt utbud av kultur ­- opera, konst, musik, karneval, gatuteater, slöjd, teater, litteratur och film. På Kulturkalaset samsas olika matkulturer tillsammans med världsartister och lokala band. Man syftar till och inspirerar till att besökaren ska upptäcka något nytt och fortsätta att uppleva stadens kulturutbud under resten av året. Med 1,5 miljoner besök under sex dagar är Göteborgs Kulturkalas en av Nordens största kulturfestivaler.

Med mosaikprojektet ville man fortsätta skapa möten och riva murar mellan människor i Göteborg under hela året. Man bestämde sig därför för att igen ta hjälp av skaparglädje och kreativitet för att få människor att träffas. Tillsammans med Mosaikfabriken, studieförbundet NBV och hundratals göteborgare skapades vackra mosaikkonstverk som till vardags står på Kungstorget i centrala Göteborg.

Projektet har fortgått under 2016. Elever från olika stadsdelar har träffats för att tillsammans skapa mosaikverk, och besökare på Gårdstensdagen, Biskopsgårdens dag, Tynneredsdagen och Positivparkens dag har varit med att skapa ännu fler verk. Under Kulturkalaset kan du provsitta årets stenar inne på Barnens Kulturkalas. Du hittar dem i rondellen framför Restaurang Trädgår'n i hjärtat av Trädgårdsföreningen.

För Centro var det enligt marknadschef Magnus Saari ett lätt val att vara med och hjälpa till med projektet utifrån det vi kunde bidraga med - hårda plattor av sten och lera. Centro har sedan en tid tillbaka funnits representerade i Göteborg med en shop-in-shop-lösning hos Makajo i Amerikahuset i Göteborg. Under hösten 2016 öppnas även en första butiksetablering i Göteborg - företagets första i staden.

"Det är väldigt roligt att se resultatet av detta projekt. Eftersom vi arbetar med ett mångtusenårigt material så hoppas och tror vi att arbetet dessa engagerade barn och ungdomar gjort tillsammans inte bara bygger broar här och nu utan står kvar under lång tid som ett exempel på både vackert hantverk och konstnärliga ambitioner såväl som det högre syftet - att få människor att träffas", säger Magnus Saari.

I denna dokumentärfilm kan du följa arbetet med stenarna under 2015. Filmen har elever från Kulturskolan Östra gjort under ledning av filmaren Nasrin Pakkho:

Bakom Mosaikprojektet står Göteborgs Kulturkalas, Hyresgästföreningen, NBV, Västra Götalandsregionen, Mosaikfabriken, Trygg Vacker Stad, Centro kakel och klinker, Göteborgs Stad Park och Natur, Göteborgs Stad Parkeringsaktiebolag, SDF Angered, SDF Östra Göteborg, Kulturskolan Östra

• kulturkalaset
  • göteborg