Premiärvisning av keramiska plattor av Ronan & Erwan Bouroullec

Under Stockholm Furniture Fair på Stockholmsmässan 9-13 feb premiärvisar Centro keramiska plattor för golv och vägg av de franska formgivarbröderna Ronan och Erwan Bouroullec i sin monter A37:11.

Serien är framtagen för italienska Mutina, omtalade i den keramiska branschen för flera framgångsrika samarbeten med bla Barber & Osgerby, Patricia Urquiola och Tokujin Yoshioka, för att nämna några. ROMBINI är den andra serie Ronan och Erwan gör för Mutina och föregicks av PICO, även det en kollektion där en lek med strukturer utgör basen.

“Rombini is an alphabet of shapes and colors. The project consists of three models: tile, mosaic and relief elements. It is a collection that offers a complete solution, offering different combinations; rhythmic and colorful connections ranging from the tile to the mosaic, from the mosaic to the relief, from the relief to the tile”.
Ronan & Erwan Bouroullec

ROMBINI är i många avseenden typisk Bouroullec. Färgskalan bär deras signum i grått, gråblått, grönt, rött och vitt - alla i en valör som gör dem kompatibla med varandra. Serien är uppbyggd av tre element: Plattan CARRÉ, mosaiken LOSANGE och slutligen det vi skulle vilja kalla signaturelementet TRIANGLE - keramiska stavar i de fem grundfärger som serien utgår från.

CARRÉ är en granitkeramikplatta i 40x40 cm som finns tillgänglig i nio olika utföranden varav en helt vit men med tydlig rombstruktur i ytan. De övriga åtta modellerna, alla med samma rombstruktur som den vita, erbjuds i två versioner: UNI där färgen är jämnt fördelad över hela plattan, och LIGHT där basen är vit men färgerna grått, blått, grönt och rött används för att markera konturerna av de små romberna i ytan.

I mosaiken LOSANGE går samma rombmönster igen men i formen av mosaikbitar monterade på ark om 27,5x27,cm.

Slutligen uttolkas rombformen i 3D i TRIANGLE som erbjuds i två olika storlekar, men fast längd 31,5 cm. TRIANGLE är även storleksmatchad med LOSANGE vilket gör att det går att göra sömlösa övergångar mellan mosaiken på golvet och TRIANGLE som väggbeklädnad. En oerhört elegant lösning som nog kan sägas vara unik i sitt slag.

Serien visades för första gången inofficiellt hos Mutina i Modena i samband med kakelmässan Cersaie i Bologna i september 2015 och visas nu för publikt för första gången internationellt.

I samband med Stockholm Furniture Fair inbjuds till pressvisning i Centros monter A37:11 9/2 kl 14.30.

Kontaktperson: Magnus Saari, Marknadschef magnus.saari@centro.se 08-4429050

• sdw2016
  • sff2016
  • rombini
  • bouroullec

• Dalarna

Grundat 1968 är CENTRO landets äldsta fackmannakedja för kakel och klinker, baserade i Stockholm med sju anläggningar samt filialer, Centro Proffsbutiker, i Malmö, Uppsala, Norrtälje, Norrköping och Örnsköldsvik. Idag är CENTRO ett ledande företag i sin bransch med ca 80 anställda och en omsättning om ca 300 mkr. Sedan maj 2007 tillhör bolaget koncernen Beijerinvest AB.