Snart har vi trädet på plats på Stortorget, eller som vi väljet att kalla det: Kärlekens torg

Invigningsfest på Kärlekens torg onsdagen den 12 dec!

Örebro är en riktig julstad och bättre blir den för varje år. Under vecka 50 får Örebro ytterligare en mötesplats vintertid, nämligen ett kärleksträd sponsrat av nästan alla fastighetsägarna runt Stortorget dessutom bidrar Örebro kommun med lika mycket. Arbetet med att samordna och finansiera detta arbete ligger på City Örebros ansvarsområde och det är ett arbete som tar lång tid innan man kan se det slutliga resultatet i city.

- Det är fantastiskt att våra fastighetsägare och att Örebro kommun är så generösa och bidrar till att skapa en allt trevligare och ljusare julstad, säger Stina Storm VD City Örebro

Örebro kommun matchar med lika mycket pengar som näringslivet går in med. Denna princip är jättebra och skapar ett engagemang, nackdelen är dock att det tar lång tid att jaga in de investeringsmedel som krävs. I år har vi landat i en nyinvestering på totalt 3 miljoner och allt hann inte levereras innan första advent, men det var trots allt viktigare att byta ut en del gammal belysning och komplettera med nytt - även om det inneburit att vi  i år fått en lång etableringstid.

- Vi kan bara konstatera att julbelysning skapar engagemang hos örebroare, både ilska och frustration över varför inte allt varit klart till första advent, men ännu mer en glädje och stolthet över vilken fantastisk fin stad Örebro i julskrud är, fortsätter Stina Storm.

Kärleksträdet på Stortorget, (eller Kärlekens torg som vi kallar det denna vecka) kommer att tändas den 12 december och samma kväll uppträder P4 Örebro Årets Lokalartist på torget. P4 Örebro kommer att sända från torget under hela eftermiddagen på onsdagen den 12e (15-17.30). När det gäller omröstning till Årets Lokalartist så pågår denna fram t.o.m. måndag den 10/12 kl.10.00. Omröstningen genererar 8.50 per röst till insamlingen. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7102327

- P4 Örebros tradition att låta lyssnarna utse årets Lokalartist lever vidare. Under invigningskvällen kommer årets vinnare hyllas och möta sin publik från scenen! (Vi vet att vi kommer att vara superstolta över lyssnarnas val.)- Mattias Holm, programchef P4 Örebro.

Kl 18.00 invigs trädet med körsång och sedan fortsätter kvällen fram till 20.00 med uppträdanden bland annat av Årets lokalartist, se program nedan.

PROGRAMPUNKTER: 12 dec 18.00-20.00 Invigningsfest på Kärlekens torg

• Stor kör från Karl Johans skolan
  • Mohlavyr
  • Årets Lokalartist P4 Örebro
  • Årets vinnare av Funkis Mello

Under hela vecka 50 fortsätter vår gemensamma insamling till Musikhjälpen under rubriken: Örebro tillsammans för Musikhjälpen med målsättning att hamna bland topp 5 i landet.

Initiativtagare till Örebro tillsammans för Musikhjälpen är:

City Örebro, P4 Örebro, Na, Kulturaktiebolaget, Svenska kyrkan, Örebrokompaniet, Örebro Universitet och Örebro Studentkår