Ny spännande belysning runt om i city!

Nu blir Örebro ännu mer Instagramvänligt!

City Örebro har under flera år arbetat med att förstärka och förnya jul- och vinterljus i Örebro stadskärna och äntligen har vi lyckats hitta finansiering för torgen och två av stadens centrala gator. I år uppgår satsningen till närmare 3 miljoner kronor, där fastighetsägarna står för 50% och kommunen lägger lika mycket.

Vilka platser vi skulle satsa på denna omgång har tagits fram tillsammans med citys fastighetsägare och kommunen redan för två år sedan. City Örebro har tagit fram gestaltningsförslag med hjälp av Mk Illumination, detta har sedan godkänts av Örebro kommun och citys fastighetsägare. Efter detta presenterades den finansieringsmodell som citys fastighetsägare godkänt. Det slutgiltiga förslaget har sedan skickats ut till alla berörda fastighetsägare, ett arbete som tar sin tid med tanke på hur många fastighetsägare som berörs.

- Jag vågade inte hoppas på att vi skulle lyckas med att landa hem hela förslaget i år och detta bevisar bara vilket engagemang och stort hjärta som finns hos stadens fastighetsägare, oavsett storlek. I år är det endast en aktör som tackat nej till att var med och bidra, vilket innebär att nästan alla större träd på Stortorget, får sin belysning. Det är endast två stora träd som blir utan, i väntan på att vi får in någon sponsor även där, fortsätter Stina Storm. Visst är det tråkigt att det blir en liten lucka där, men alternativet hade varit att inte sätta upp något alls. Vi kan ju inte heller tvinga någon som inte, vara med och betala för belysning utanför sin fastighet.

De platser som får ny vinter- och julbelysning är:

• Järnvägsgatan: hela gatan blir upplyst med s.k. "växande slingor", totalt handlar det om 78 träd, inkl några träd in på Slottsgatan.
  • Kungsgatan: Nya röda bollar och ny trädbelysning sätts upp, de röda bollarna kommer upp under december
  • Järntorget: Här sätts nya klotlampor upp i träden närmast fastigheterna runt torget, på sikt har vi målsättningen att alla träden ska belysas.
  • Stortorget: Ny trädbelysning i alla (nästan) lite större träd, totalt 30 st. De mindre träden måste få växa till sig lite innan de kan belysas. dessutom förstärks vårt största torg med att den stora julgranen får röda kulor och en stor stjärna i toppen, vid fontänen finns sedan tidigare ett "vattenfall" och högst upp på torget har vi beställt ett "kärleks träd" som placeras på den plats där Musikhjälpen stod 2016.
  • Våghustorget: De tio träden på torget får även de klotlampor och under december kommer en stor julkula att levereras.

- Årets satsning tror vi kommer locka både örebroare och besökare att mötas i stadskärnan och göra Örebro mer vintrigt och vackert oavsett när man vistas där. Denna investering ger pengarna tillbaka i form av fler besökare, ökad försäljning, och ökade skatteintäkter. Det kanske viktigaste är att stadskärnan upplevs tryggare och trevligare och att alla är välkomna oavsett storlek på plånboken, säger Stina Storm avslutningsvis.

Dessa har varit med och sponsrat belysningen:

Abramssons fastighetsförvaltning, Agora, Alecta, Alvar Pettersson fastigheter, Asplunds fastigheter, Behrn fastigheter, Brf City Senioren, Carlsson & Åqvist AB, Entre Hotels, Esswege Fastigheter AB, John Ekström Bygg AB, Karaffen Förvaltnings AB, Castellum, OP Fastigheter AB, PG Jönsson Fastigheter AB, LG Söderberg Fastigheter AB, Ragnarsson fastigheter AB, Svenska Kyrkan, St Eskils Katolska Församling, W Invest AB, ÖrebroBostäder AB, Örebroporten Fastigheter AB och Örebro kommun.