Cervera kan rostfritt stål!

Cervera kan rostfritt stål!

Vad är rostfritt stål?

Rostfritt stål är en metallblandning som bildats av olika legeringsämnen. Huvuddelen består av järn och de viktigaste legeringsämnena är krom och nickel som hjälper till att förhindra korrosion dvs frätning av metallens yta.

Fördelar

Rostfritt stål är hållbart och hygieniskt. Krominnehållet gör att materialet inte rostar eller blir missfärgat av maten. För de flesta av våra hushållsartiklar används två huvudgrupper av rostfritt stål; 18/8 eller 18/10. Stålets beteckning 18/8 eller 18/10 bestäms av legeringens innehåll. 18% krom och 8% nickel eller 18% krom och 10% nickel. Ju högre andel nickel desto bättre skydd mot rostangrepp och gropbildningar. De SIS normer (Svensk standard) som finns anger min- och maxgräns för både krom- och nickelandelen.

Nackdelar

Rostfritt stål leder inte värme särskilt bra och därför är samtliga grytor och kastruller i Anders Petter sortimentet utrustade med en minst 3-skiktad botten av koppar och aluminium som optimerar värmespridning. Med rostfritt stål menas att det har en högre rostbeständighet, därmed inte sagt att det aldrig kan rosta. Vissa ämnen (syror, salter mm) har en förmåga att bryta igenom det passivt skyddande skikten. Om sådana ämnen får verka tillräckligt länge så kan en frätskada uppstå. Den rostfria ytan kan då t ex få svarta små gropar. Knivar och kokkärl kan få små fläckar eller t o m rostutfällningar. Om det rostfria stålet kommer i kontakt med andra metaller i fuktigt tillstånd kan det också ge upphov till korrodering. Detta uppstår vanligtvis i diskmaskin och på diskbänkar.

Att tänka på:

-          Vänta inte för länge med att dina hushållsartiklar. Om man inte kan diska omedelbart efter användandet, skölj med varmt vatten och torka av med hushållspapper.

-          Vid fastbränd mat – fyll kärlen med varmt vatten och låt stå ett tag.

-          Vid handdisk bör inte bestick eller knivar ligga och självtorka utan de ska torkas av direkt.

-          Placera inte knivar och de övriga besticken tillsammans i diskmaskinen eftersom de är tillverkade i olika material.

Cervera
består av 75 butiker och omsatte 2009 ca 900 Mkr. Butikerna har ett sortiment bestående av ca 10 000 artiklar. Ett flertal butiker erbjuder även belysning och möbler.

Cerveras affärsidé
Erbjuda ett brett sortiment av kvalitets- och designprodukter för matlagning, servering och dekoration i en inspirerande butiksmiljö, där service, kunskap och vackert inslagna paket ger våra kunder ett mervärde.