Livs-viktigt – Cervera inleder samarbete med Naturskyddsföreningen

Livs-viktigt – Cervera inleder samarbete med Naturskyddsföreningen

Från och med 2018 ger Cervera finansiellt stöd till Naturskyddsföreningen, till ett projekt där miljö- och hälsoaspekter för material i livsmedelskontakt utreds. De produkter som inkluderas är bland annat matlagningskärl, serveringskeramik, bestick och köksverktyg, men även livsmedelsförpackningar.

Projektets syfte är att informera konsumenter, företag och politiker om de farliga ämnena och hur man kan undvika dem, samt påverka lagstiftning på EU-nivå så att dessa ämnen kan förbjudas. Idag saknas det lagstiftning för några olika material, t ex påsarna till mikropopcorn eller lacken i muffinsformarna. Vidare så fattas också resurser för kontroll och inte minst kunskap om de farliga kemikalierna - framför allt hos förpackningsproducenter och inköpare, men även hos konsumenter. Med det stöd Cervera ger kan Naturskyddsföreningen bidra till att påverka de pågående processerna både i Sverige, inom EU och tillsammans med Naturskyddsföreningens partners globalt.

Att kartlägga och jobba för att få bort miljögifter som finns i vår vardag är viktigt för både miljön och människors hälsa. Den här typen av projekt där vi kan skapa underlag för politisk påverkan samtidigt som vi informerar allmänheten och företag är en av grundstenarna i Naturskyddsföreningens verksamhet. Vi är glada att Cervera delar vår åsikt att frågan om miljögifter i material som används till mat är något som måste utredas och därför väljer att stötta projektet finansiellt, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Som en del av projektet kommer Naturskyddsföreningen gå igenom och utbilda Cerveras personal om vanliga material som förekommer i kontakt med livsmedel och vilka farliga kemikalier som kan finnas i dessa.

Att kunna utmana vårt sortiment genom de tips vi får från Naturskyddsföreningen kring vilka farliga kemikalier som kan finnas i de olika materialen vi säljer är väldigt spännande – det ger oss verktygen till att ta vårt sortiment till nästa nivå. Vi är övertygade om att vi kommer lära oss en hel del av projektet, som i förlängningen kommer gynna våra kunder i form av högre kvalitet och mer hållbara produkter i våra butiker, säger Erika Dalle, marknadschef på Cervera.

Ett faktablad om farliga kemikalier i material i livsmedelskontakt kommer också att tas fram för Naturskyddsföreningens projekt Skola, som används av lärare och elever runt om i Sverige. Cervera kommer också att vara med i Naturskyddsföreningens Miljövänliga veckan under vecka 40.

Cervera, som grundades 1987, är Sveriges ledande butikskedja av kvalitetsprodukter för kök och heminredning. Cervera är rikstäckande med sina 75 butiker i landet samt NK Glas, Porslin & Kök på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är Accent Equity.