Denise Grünstein, Renaissance, Yellow, C-Print, 2015

Denise Grünstein, Casting 9 november – 14 december 2018

Denise Grünstein räknas som svensk fotopionjär och en av sin generations förnyare. I den nya verksserien förblir hon sin röda tråd trogen: livets teater, minne och dröm. Psykologiska fantasier som iscensätts i mättade färger med omsorg om det sinnliga. Casting, som blir ett gestaltat rum med objekt och film utöver fotografierna, blir hennes första utställning på CFHILL.

Hennes fotografi kännetecknas, förutom en teknisk skicklighet och sträng noggrannhet, av en befriande brist på respekt av vad fotografi ”ska vara”. Fantasin är hennes hemvist. Med sina porträtt och dramatiskt iscensatta tablåer, där skeenden tycks pågå under ytan, har Denise Grünstein skapat sin egen värld och estetik. Under mer än tre decennier har hon utvecklat sitt konstnärskap som präglas av ett mytologiskt och lågmält dramatiskt berättande, alltifrån de banbrytande arrangerande porträtten hon ställde ut på Fotografiska Museet 1981 Bländande bilder, till hennes många serier med Marta Oldenburg, modellen sedan tjugo år. Genom åren har det bärande temat varit det iscensatta, det avskalade drömska kammarspelet. utspelar sig.

De nya arbetena, med fotografier i storformat, mindre bilder, objekt och två filmer, präglas möjligen i högre grad än tidigare av ett starkare inslag av berättelse. Huvudpersonen i Casting är en hybrid av en bord/kvinna svept i en formsydd vid klänning, som binder samman bordet och den omnipotenta gestaltens kropp.

–Det här är en av de viktigaste utställningarna CFHILL gör. Denise Grünsteins konstnärliga gärning tillhör svensk kulturskatt och hon har adderat något unikt till vår stolta fotografiska konsthistoria. Hon kullkastade traditionerna och gav fotografin ett helt nytt rum. Det är förstås en ära att få ställa ut hennes nya serie som hon arbetat med i flera år, säger Michael Elmenbeck, grundare av CFHILL.

Denise Grünsteins konstnärsbana följer inte den vanliga vägen. Kvinnliga fotografer var länge en sällsynthet och det var inom scenografi och som kostymör för bland annat svensk långfilm, som dörren till fotografi öppnades. 1981 har kommit att bli ett märkesår i svensk konsthistoria, då utställningen Bländande bilder på Fotografiska Museet (då ännu separat del av Moderna Museet) ägde rum. Genom att bryta den rådande dokumentära traditionen, företrädd av bland annat Christer Strömholm och en rad andra manliga fotografer, ansågs utställningen kontroversiell och kritiserades av vissa konservativa kritiker. Denise Grünstein och Tuija Lindström (1950 – 2017) var två av dem som lade grunden för fotoarenan som en plats för konstnärligt experimenterande och en scen för subjektivt seende med ett utvidgat bildbegrepp. Bland hennes senare utställningar kan nämnas separatutställningen på Moderna Museet ”Figure in Landscape” (2001), KIASMA Helsingfors ”Figure Out” (2010) och utställningen ”1866” på Konstakademin med fotografier från Nationalmuseums tömda salar (2015).

Casting, utställningens titel, har en dubbeltydighet, både som avgjutning (vilket förkommer i bilderna) och som filmterm för rollsättning i en film eller på teatern. Med andra ord inte bara vem som ska spela en roll, utan också vad det är för tolkning av rollen som skall göras