En ny serie högpresterande mjukstartare från CG

Emotron TSA mjukstartare är den första i en ny serie högpresterande mjukstartare från CG. Serien utgör ett komplement till bolagets tidigare och väl beprövade serie MSF med helt halvledarbaserade mjukstartare, och erbjuder integrerade kontaktorer, mjuk momentstart, intelligent lastövervakning och funktioner för smarta stopp, inklusive bromsfunktion. Inställningar och avläsningar görs antingen via den inbyggda displayenheten med texter på flera språk och stora tydliga knappar, eller via PC eller annan dator över fältbuss. Kapslingsklassen är IP20 och nätkabel och motorkabel ansluts enkelt till kopplingsskenorna upptill och nertill vilka skyddas av de medföljande beröringsskydden i plast.

De nya mjukstartarna har utvecklats i Helsingborg och tillverkas där för den globala marknaden. De första storlekarna som introduceras passar motorer med en märkström på upp till 100 A, men även enheter för upp till 1800 A kommer att finnas. Spänningsklasserna omfattar 200–525 V och 200–690 V.

Funktioner som ingår i den nya serien:

• Integrerad bypass
• 3-fas momentreglering
• Lackade kort
• Flerspråkig LCD-display
• Programmerbara logiska funktioner och timerfunktioner
• Realtidsklocka
• Motorlastövervakning med automatisk inställning av larmnivåer
• Kontrollerad bromsfunktion
• Låga varvtal och krypkörning fram/back

• energieffektivisering
  • elmotor
  • vattenverk
  • reningsverk
  • pumpar

CG Drives & Automation (tidigare Emotron) har under 35 års tid utvecklat, tillverkat och levererat effektiv och tillförlitlig styrutrustning för elmotorer. Sedan juni 2011 är CG Drives & Automation en del av Crompton Greaves (CG). CG erbjuder elektriska produkter, system och tjänster för energiföretag, energiproduktion, industrin och konsumenter och har över 15 000 anställda i omkring 85 länder.

Anna Juhlin

Presskontakt Marketing Communication