Detechts grundare.

Motorcykelappen Detecht växlar upp med nytt kapital – ska minska dödsolyckor

Almi Invest, Chalmers Ventures och ATM Capital investerar 3,8 miljoner kronor i Detecht’s digitala plattform för motorcyklister. Med visionen att rädda liv har Göteborgsbolaget Detecht utvecklat en motorcykelapp med automatiskt nödlarm integrerat med SOS Alarm.

Appen har redan idag drygt 40 000 unika användare. Utöver nödlarmet finns sociala och interaktiva funktioner för motorcyklister som bland annat kan dela sina rutter.

– Trots en stor och passionerad målgrupp finns det idag väldigt få digitala tjänster och produkter för motorcyklister. Även om den ensliga kurviga vägen lockar många motorcyklister är det inte alltid helt riskfritt. Varje år sker cirka 1400 MC-olyckor i Sverige och nära hälften är singelolyckor. Detta är såklart inte bara en stor oro för motorcyklister och dess anhöriga i Sverige utan ett problem som finns världen över, säger Björn Westman, Investment Manager på Almi Invest som investerar 1,5 miljoner kronor i Detecht.

I en studie av The Federation of European Motorcyclists uppger mer än hälften av motorcyklister att de någon gång varit med om en olycka. I Europa finns det idag över 25 miljoner motorcyklister och i världen över 150 miljoner.

Den unika teknologin bakom det automatiska nödlarmet är framtagen av ett forskarteam på Chalmers som tillsammans med de två entreprenörerna Tobias Goldman och Niklas Ohlsson grundade bolaget Detecht för ett år sedan. Appen använder mobilens sensorer för att mäta motorcyklistens rörelser. Den smarta algoritmen känner av olika rörelser och kan identifiera en motorcykelolycka. Vid en olycka larmar appen automatiskt räddningstjänst med information om tid och exakt position för att på så sätt ge föraren rätt hjälp så snabbt som möjligt, minimera skadorna för den olycksdrabbade och i vissa fall vara skillnaden mellan liv och död.

– Vi har jobbat med Detecht under en längre tid och är imponerade av vad teamet har åstadkommit. Idag är de en del av vårt Acceleratorprogram. Det ska bli spännande att jobba vidare och vi ser även synergieffekter med andra bolag, säger Andreas Höye Investerare på Chalmers Ventures.

– Investeringen gör det möjligt att gasa vidare på internationella marknader och anställa fler duktiga människor. Målet är att bli den dominerande plattformen för motorcyklister. Detecht har stora likheter med community-appar som Fishbrain och Equilab. Stora sporter som kräver mycket tid och engagemang och lockar en nischad målgrupp,säger Niklas Ohlsson, vd, och Tobias Goldman på Detecht.

Appen kommer att finnas i en gratisversion samt en premiumversion för dem som vill känna sig extra trygga genom en direktuppkoppling till en larmcentral tillsammans med mer avancerad statistik och navigering.

– Vi ser enorm potential för Detecht att utvecklas till ett globalt företag. Grundarna har djup förståelse för användarna och är dedikerade till att utveckla applikationen tillsammans med dem, säger Alf Thiel Metelius, grundare och Managing Partner på ATM Capital.

_____

För ytterligare information och frågor kontakta:

Tobias Goldman, Detecht Technologies, +46 (0) 707 80 07 23, goldman@detecht.se
Andreas Höye, Chalmers Ventures, +46 (0) 769 01 34 51, andreas@chalmersventures.com

Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa nordiska universitetsdrivna inkubator av UBI Global, 3:a inom EU och 12:a i världen.