Promimic lanserar tandimplantat tillsammans med S.I.N.

Promimic lanserar tandimplantat tillsammans med S.I.N.

Promimic meddelade på torsdagen att bolagets strategiska partner Sistema de Implante Nacional (S.I.N.) har inlett lanseringen av det första dentala implantatet belagt med Promimics implantatyta HAnano Surface. Implantatet lanseras under CIOSP, världens näst största dentalmässa, som pågår just nu i São Paulo med över 100 000 besökare.

S.I.N. är en ledande leverantör av dentala implantat i Brasilien och Latinamerika, men en växande närvaro i Europa. Bolaget har under de senaste åren valt att satsa på nya, innovativa lösningar för sina implantat där HAnano Surface är en del av utveckling. HAnano Surface representerar en ny generation implantatytor, baserad på syntetiska benmineraler. Den unika HAnano Surface är bara 20 nanometer tunn och har visat sig påskynda inläkning av implantat i över 20 prekliniska studier.

- Detta är en viktig milstolpe för vårt företag och jag är övertygad om att det sätt som våra produkter kompletterar varandra på kommer att ge en snabb framgång på marknaden, säger Ulf Brogren, vd på Promimic.

Produktionsprocessen för att applicera HAnano Surface installerades hos S.I.N. under sommaren 2015 och lanseringen har föregåtts av regulatoriskt godkännande ifrån brasilianska ANVISA samt både pre-kliniska och kliniska studier.

- Promimic har haft en fantastisk utveckling under 2015 och den här lanseringen ger oss en väldigt bra start på 2016, fortsätter Ulf Brogren. Vi hoppas på att den ökade efterfrågan som vi har sett under det senaste året ska leda till att vi under den kommande tiden kan lansera även ortopediska implantat med vår yta på.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Knape, Marketing & Business Development Manager, Promimic AB
Tel: +46 739 80 37 15, e-post: johanna@promimic.se

Om Promimic AB

Promimic har utvecklat en process som gör det möjligt att modifiera alla typer av implantatmaterial och geometrier med en nanometertunn yta av syntetiska benmineraler; HAnano Surface. HAnano Surface är baserad på substansen hydroxylapatit (HA), som genom storlek, form, struktur och kemi efterliknar levande benvävnad. Ytan har visats sig påskynda och förbättra förankringen av implantat i ben. Den innovativa HAnano Surface licensieras till dentala och ortopediska implantatföretag. Promimic är ett avknoppningsföretag från forskning på Chalmers. För mer information om företaget, besök webbsidan www.promimic.com

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entrepreneörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.